Brev
Min kæreste vil ha sex…
Kære brev kasse..
Jeg er en pige på 13 år.. Jeg ville hører om du kunne hjælpe mig med noget der skete den anden dag.. Jeg var sammen med min kæreste som vi tit er, vi skulle sove sammen… Det har vi også gjort mange gange så det var helt fint .. Vi sad og så en uhyggelig film, holdt i hånden og kysse nogle gange..
Da vi havde set filmen gik jeg først ud på toiletet og tog min tshirt og mine underbukser på som jeg skulle sove i.. Bag efter gik min kæreste der ud og skiftede, imens var jeg gået ned og hente noget slik. Da jeg kom op igen lå han under sin dyne og jeg lagde mig under min.
Lige pludselig tog han min hånd og begyndte at give sig selv hand-jop med den, da han gav slip blev jeg selv ved og til sidst endte det med at vi lå og havde sex… Da han tog hjem næste dag sagde han at han glædede sig til næste gang vi skulle sove sammen… Og nu har jeg fortrudt at vi havde sex for har ikke lyst til at have det igen..
Hjælp mig med hvordan jeg skal få sagt det kan nemlig stadig godt li ham …
Kærlig hilsen pigen der fortrød det…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Mange tak for dit brev. Hvor er det modigt og sejt af dig, at du har skrevet herind, for jeg er sikker på, der er andre i samme situation som dig, der gerne vil vide, hvad de skal gøre.
Tillykke med at du har en sød kæreste, som du er glad for. En af de ting der følger med, når man får en kæreste i din alder er, at man skal lære at finde ud af, hvordan kroppen fungerer og reagerer på det andet køn. Jeg kan læse, at du i situationen syntes, at det var rart og du ikke blev bange, men bagefter har fortrudt det.
Det lyder til, at det er en sød kæreste du har, og gætter på, at du har kendt ham i et stykke tid? Det lyder også som om, I kan mange andre ting sammen, og jeg tænker derfor, at det måske kan være en løsning for dig at sige det til din kæreste som det er - alt du holder meget af ham og godt kan lide ham - men at du har fortrudt, at I havde sex..? Så kan I måske få en snak om, hvornår I begge to er parate, så du ikke kommer til at fortryde det bagefter eller føler dig presset til at gøre noget, som du ikke har lyst til. (Husk prævention til næste gang...)
Hvis du har brug for at tale med en voksen om prævention eller andre spørgsmål, kan du kontakte sundhedsplejersken på din skole. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind på UngeChatten.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?