Min kæreste presser mig til sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år.

Tak for dit brev – jeg er glad for du skriver herind, når du føler dig presset til noget, du ikke har lyst til. Nogen gange kan det være vigtigt at holde fast i sine egne grænser, selvom det gør ens kæreste ked af det. Jeg håber, at jeg kan komme med nogle råd, der kan hjælpe dig videre. Så I fortsat kan være kærester, men sådan at du også respekterer dine egne grænser.

Jeg kan sagtens følge dig i, at der kan være en hvis forventning – især til drenge – om at være klar til sex og have lyst til sex, når man har din alder. Jeg tror, som du også selv er inde på, at der er mange, der tager det som en selvfølge. Men sådan burde det ikke være.

Jeg vil prøve at hjælpe dig videre, så du kan få fortalt din kæreste, hvordan du har det, forhåbentlig uden at hun bliver alt for såret. Jeg synes, det er godt du har fået sagt, at du ikke har lyst. Men det er bare ikke så godt, at hun har misforstået dig, så hun tror, at du ikke har lyst til hende generelt.

Måske kunne du arrangere en dejlig date for hende, hvor du giver udtryk for, at du virkelig godt kan lide hende, at du har følelser for hende og er rigtig glad for, at hun er din kæreste. Så hun i hvert fald er sikker på, at der ikke er noget i vejen med hende, og dit syn på hende. Det er nok vigtigt for hende at vide, at du rigtig gerne vil hende.

Med hensyn til, at du ikke helt tør indrømme, at du ikke har lyst til sex, så bliver jeg lidt nysgerrig på, hvordan det kan være? Er du bange for hendes reaktion? Eller måske bange for hvordan andre vil reagere?

Jeg tænker, at hun vil forstå dig bedre og ikke presse sådan på, hvis du siger det ligeud. Jeg ved det kan være svært, men måske kan du gøre det på en måde, der gjorde det nemmere for dig. Du kunne evt. skrive et sød brev til hende, og skrive lidt om, hvorfor du er glad for hende som kæreste.

I brevet kan du også lukke mere op og fortælle, at du ikke føler dig klar til sex, og at det ikke på nogen måde handler om hende. Så kunne du give hende brevet en dag i var sammen, så du kunne se hendes reaktion, og I kunne snakke om det bagefter.

Men du kunne også give det til hende og sige hun skulle læse det et andet sted eller når I ikke var sammen. Hvis du gør det sidste, så har hun mulighed for at tænke over det, og I kunne snakke sammen en anden dag. Ved at fortælle, hvordan man har det, åbner man mere op og viser sine følelser og grænser, og det kan de fleste godt lide og dermed bedre respektere. Du viser hende tillid ved at fortælle hende noget meget personligt.

Med brevet, tror jeg din kæreste vil få en anden forståelse af, hvordan du har det – og du har en bedre mulighed for at forklare dig, uden at blive afbrudt. Hvad tænker du om den ide?

Her til sidst vil jeg sige, at jeg synes det er godt, at du holder fast i dine egne grænser og ikke gør ting, du ikke har lyst til. Det er en god styrke at have, også selvom det kan være svært og man kan føle sig presset! Jeg håber, du kan bruge svaret, og du skal vide, at du altid skal være velkommen til at kontakte os igen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?