Min kæreste kan ikke komme.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Det er et vigtigt emne, du tager op, og jeg vil forsøge at svare så præcist, jeg kan. I din beskrivelse af dit/jeres problem virker det som om, at al jeres fokus ligger på målet - orgasmen. Det er ikke så mærkeligt i sig selv, men jeg tror, at det kan være en ret stor del af jeres problem.

Seksualitet er noget, vi er født med. Det er noget, der ligger indkodet i vores krop lidt på samme måde, som det at lære at gå. Når jeg nævner dette, er det fordi, jeg kunne ønske for dig, at du kunne se lige præcis sådan på din seksualitet og på det sex, du dyrker med din kæreste. Sex er noget, vi skal lære - her mener jeg ikke den tekniske del, ud ind etc. Der kan porno osv sikkert være en god inspiration, men sex handler i realiteten allermest om at mærke og at lære at mærke. Det at din kæreste kan få en orgasme, når du masserer hendes klit, er i sig selv en stor ting. Det er absolut ikke alle, der er så heldige. Hvis du gerne vil give hende orgasmer på andre måder, så vil det måske kræve, at I sammen beslutter jer for at stoppe med at fokusere på orgasmen, og i stedet prøver at fokusere på, at sex er dejligt imens det står på, og så sammen øver jer i at mærke undervejs. Måske kunne I også sætte tempoet ned, og så bare nøjes med at mærke efter..?

Helt praktisk så vil jeg foreslå, at I simpelthen får talt om det, og så laver en aftale om, at nu prøver I at dyrke sex, hvor det slet ikke er meningen, at der er nogen af jer, der skal komme - I skal bare mærke efter. Skulle der så være en af jer, der får en orgasme ved en fejl ;-) så skidt pyt med det! Det I måske vil opleve ved det, er at jeres kroppe vil reagere meget stærkere på berøring, fordi I ikke er på vej henimod et mål. Derudover så vil jeg foreslå dig, at lade hendes klit være det allersidste du rør ved, jo længere du kan vente jo bedre!

En kvindekrop, og en mandekrop for den sags skyld, har så mange områder, hvor berøring, imellem to der er optagede af hinanden, vil kunne føles som ren magi. Ben, fødder, arme, hænder, skuldre, nakke, ryg, balder, bryster osv... Husk at kysse og kigge hinanden i øjnene... Men næsten vigtigst - husk at grine sammen undervejs, hvis der er noget der opleves fjollet eller bare slet ikke virker. Glæde er en af de største motivationer for dejlig sex!

Jeg ved ikke, om dette svar er for rodet for dig... Men opsummeret: Drop fokus på orgasmen, lad fokus være på kroppen og gode oplevelser. Lad fokus være på, at I skal opdage jeres egen og den andens krop! Det kan tage år at få et rigtigt godt sexliv, men det er værd at arbejde på! Hvis I nu taler om det, så kunne det måske være interessant for jer, at finde ud af hvordan den anden har det med orgasmen. Er det noget, man skal have hver gang? Hvis man ikke får den, er det så fordi den anden har været dårlig, eller er det bare fordi, at man ikke fik den - slut! Du kunne spørge dig selv, om du er utilfreds med din kæreste, hvis du en dag ikke kan få orgasme, eller om det bare var fordi det ikke lige kunne lade sig gøre den dag? Det er så let at få følelser i klemme, når der er tale om sex. Derfor er det så ultra vigtigt, at vi får talt om det undervejs. Vi er ikke udstyrede fra fødslen af, med et super elsker gen, som gør os til verdens bedste elskere. Vi er født med muligheden for at få et godt sexliv, men det kræver arbejde, tålmodighed og plads til at lave fejl :-)

Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive herind igen, ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at skrive på UngeChatten - hvis du gerne vil snakke mere om det.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?