Brev
Mærkeligt?
Mig og min veninde leger tit at vi har sex alså med tøj på (Er ti år).
Er det mærkeligt at gøre sådan noget…..hvis dig som læser det her også har det sådan så må i gerne skrive der.
Jeg vil gerne prøve at have sex men er jo alt for lille til det.
KH pigen på 10
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Tak for dit brev. Det er på ingen måde mærkeligt, det er tværtimod helt naturligt at lege og udforske forskellige følelser og fantasier. I din alder, er det helt normalt, at man begynder at interessere sig for sex. Man er nysgerrig og har lyst til at gå på ’opdagelse’ i den seksuelle verden, for at se, hvad der foregår der. Det er helt normalt. Måske kan du tænke på det som noget, du synes er interessant, spændende og som en helt naturlig del af din udvikling. Så længe I begge to er okay med det.
Jeg kan godt forstå, at det sætter en masse tanker i gang omkring sex, for det er både nyt og spændende - men samtidig et stort skridt for mange. Det kan være svært at vide, hvornår man føler sig helt klar. Jeg tror, det vigtigste er, at man ikke forhaster sig med noget, som man senere risikerer at bliver ked af og fortryder.
De fleste unge begynder på at tidspunkt at onanere, også som en måde at udforske egen krop og så først senere hen når til at have sex med en anden.
Hvis du har brug for at snakke med nogle voksne om sex og dine tanker om det, kan du evt. prøve at ringe til børnetelefonen på 116111 eller skrive til chatten.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen BørneTelefonen