Brev
Livmoderhalskræft
Hej
Jeg har en kæreste på 16 år som jeg gerne vil have sex med men jeg har aldrig fået mine livmoderhalskræft stik, så er bange for at få det,
men altså hvis vi bruger kondom er det så stadig muligt at få det, og så skal det lige siges at min kæreste har kun haft sex med en anden pige og det var deres begges første gang?? Hjælp mig 🙂
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg kan berolige dig med, at kondom beskytter mod både graviditet og kønssygdomme. Så hvis I bruger kondom, kan du ikke blive smittet med HPV den vej. Jeg synes også, det er en god ide at bruge kondom, når man er nye som sexpartnere.
Hvis du og din kæreste senere vil beskytte jer med f.eks. p-piller i stedet for kondom, så kunne du måske i samme omgang snakke med din læge om, hvad han/hun vil anbefale i forhold til HPV vaccination.
Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål? Ellers tror jeg også, du kan finde en masse nyttig information på www.sexlinien.dk, hvis du søger efter et emne, du gerne vil vide mere om. Og du kan også altid ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111 eller på vores chat, hvis du har andre spørgsmål eller gerne vil have noget uddybet lidt mere.
De bedste hilsener fra BørneTelefonen