Brev
Lille penis og intet sæd
Hej BBK,
Jeg er 13 år, og har en alt for lille penis, synes jeg; den er kun 3 cm i normal tilstand og 6-7 i stiv. Når jeg ornanerer, er jeg ikke begyndt at komme endnu, og det ærger mig en del. Jeg kan godt få orgasme.
Kan man gøre noget for at “den” vokser, og kan man høre noget for at begynde at komme? P. S. JEG VIL FOR GUDS SKYLD IKKE TIL LÆGEN
Hilsen en frustreret bruger
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng,
Tak for dit brev!
Det er godt, at du følger med i, hvad der sker med din krop, og jeg kan godt forstå, at du har spørgsmål til kroppens udvikling. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.
Måske har du set nogen, f.eks. i skolen, som ser lidt anderledes ud end dig? Nogle gange kan man godt blive lidt usikker på, om ens krop nu er, som den skal være. Især hvis man ikke helt synes, at man ligner de andre.
Men der er ikke noget af det, du skriver, der får mig til at tænke, at der skulle være noget galt med dig. Som du helt sikkert allerede ved, er alle mennesker bygget forskelligt – alle har en krop, der er helt deres egen, og som ikke er magen til nogen andens. Det gælder også for penissen: Det er meget forskelligt fra dreng til dreng, hvordan den ser ud – og hvor hurtigt den vokser. Penissen kan vokse, indtil en dreng er omkring 20-22 år, og hos nogen begynder penissen at vokse tidligere, end den gør hos andre. Hvis du har lyst kan du læse mere om penissens udvikling og forskellighed, kan du gøre det lige her på Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=29121&DWPagingPageNum=4&mode=detail&RowId=SID%3D96035&ViewPID=189478
Du er 13 år nu, så der er masser af tid til at din penis kan vokse. Man kan desværre ikke gøre noget for at få sin penis til at vokse hurtigere. Kroppen skal have lov til at arbejde i sit eget naturlige tempo, så nogle gange kan det godt kræve lidt tålmodighed, hvis man ikke synes, at det går hurtigt nok.
Det er også meget forskelligt, hvornår man begynder “at komme” – det afhænger nemlig af, hvornår man bliver kønsmoden. Drenge bliver gerne kønsmodne, når de er omkring 12-13 år. Nogle bliver kønsmodne lidt tidligere, andre lidt senere. Man bliver kønsmoden, når man kommer i puberteten – og så begynder ens krop at udvikle sig, og man begynder måske at bruge mange tanker på, hvordan man ser ud. Derfor kræver det også lidt tålmodighed her, men det varer nok ikke længe, før du begynder at kunne mærke, at din krop forandrer sig lidt – og så skal det andet nok også komme.
Det lyder som om, at du er helt normal, men det kan alligevel være meget rart at snakke med nogen om kroppens udvikling. Måske har du et spørgsmål eller nogle andre tanker, du også har brug for at vende med nogen? Hvis ja, kunne du måske have mod på at snakke med din far eller mor om det? De har jo også prøvet at være teenagere, og vil sikkert kunne huske nogle af alle de tanker og spørgsmål man går med? Måske har du nogle gode venner, som du kan tale med, de går helt sikkert med mange af de samme tanker som dig. Og ellers kan du finde svar på rigtig mange spørgsmål på www.sexlinien.dk, hvis du sidder og kigger dig lidt omkring på hjemmesiden.
Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen.
Ellers håber jeg, at mit svar har hjulpet dig, og at du har mod på at være lidt tålmodig med dig selv.
De bedste hilsner
BørneTelefonen