Brev
Lidt af hvert.
Kære BB
Jeg er en dreng på 13 år som har været ud for meget gennem mit liv. det hele startede da jeg var ca 6-8 år. jeg lå i min mors og fars seng med min søster og så tv. Vi roede lidt bag sengen og i skufferne for at lede efter nogle batterier til fjernbetjeningen. Vi fandt et porno blad og kiggede i det. lidt efter lå vi begge med bukserne nede og jeg stak min tissemand ind i hendes skede. vi syntes det var sjovt så vi blev lidt ved.
Nogle år efter da jeg var 8-11 år var jeg ude hos min fætter med min familie til fødselsdag. min fætters kusine og jeg gik ud på bade værelset og gjorde det samme. lidt efter gik vi op i min fætters køjeseng som var heltoppe under loftet så ingen kunne se os og gjorde så det samme.
da jeg så var 11-12 snavede jeg med 3 piger lige efter hinanden og nogle af dem flere gange. jeg har også leget iseterning leg med nogle fra min klasse (mest piger, men også 1-3 drenge). så heri løbet af dette år mødte jeg en pige over nettet som er super sød. vi snakkede mere og meresammen. vi begyndte at webcame, men det gik lidt for vidt. pludselig havde jeg kun underkukser på og viste hende dem. hun var tæt på at møde (lille mig). nogle dage/uger efter havde hun sin veninde med hjemme og vi aftalte at de skulle strippe for mig.
de gik rundt i underbukser og t-shirt, men mit net gik så fik ikke set noget. jeg onanere meget måske 1-3 gange om dagen næsten hver dag. Hjælp. Denne historie har jeg levet med i mange år. har aldrig fortalt det til nogle. jeg tror virkelig jeg har et problem.
er jeg klam? har jeg været heldig eller uheldig at have denne historie.
Ps når jeg kigger på det jeg har skrevet eller tænker tilbage syntes jeg, at jeg er klam og jeg er bange for det her bliver ved. HJÆLP MIG! GIVMIG NOGLE RÅD! Tak på forhånd
PPs please svar dette brev er mit brev nummer 5 og de andre er ikke blevet svaret.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13,
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg vil gerne starte med at beklage, at du har forsøgt 4 gange før med at skrive et brev til BørneBrevkassen uden at få svar... Det får du nu!
Jeg synes du er modig, at du skriver herind og beder om hjælp - og jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.
I dit brev fortæller du om flere seksuelle oplevelser, som du har haft i en meget ung alder både med din søster, din kusine og nogle piger du har mødt "in real life" og på nettet.
Du fortæller også, at du føler, du er klam, når du tænker tilbage på dine seksuelle oplevelser og når du læser dit brev til BørneBrevkassen.
Jeg tænker bestemt ikke, at du er klam... Men jeg tænker, at du måske er kommet i gang med at udforske din egen seksualitet (hvilket er helt naturligt at gøre i teenageårene) en anelse for tidligt. Mon du kan følge mig..? Og måske er grunden til, at du føler dig klam, når du tænker tilbage, dén, at de ting du/I har gjort har været for voldsomme for dig, din/jeres alder taget i betragtning..?
Mange børn og unge kan godt have seksuelle oplevelser/fantasier i en tidlig alder alene (og måske sammen) - det er der ingenting forkert i. Men jeg tænker, uden at vide det, at du måske føler det forkert, eller at du føler, du har et problem, fordi du har haft dine oplevelser og fanatsier sammen med din søster og kusine..? Og at I rent faktisk forsøgte at have samleje...Mon det er rigtigt forstået..?
Du skriver, at du er bange for, at det her bliver ved... Og at du har et problem, fordi du f.eks. onanerer op til tre gange om dagen...
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du lytter til, hvad din egen fornemmelse siger dig. Hvis følelsen, når du onanerer bliver vendt fra noget rart og dejligt (som det helt sikkert skal være) til noget klamt og problemfyldt, tænker jeg, at du i en periode kunne prøve at lade være... Hvad tænker du mon om det..? Eller måske du skulle prøve bare at gøre det en enkelt gang om dagen...
I stedet for at onanere kunne du prøve at lave noget andet rart, du kan lide. F.eks. ringe til nogen venner og spørge om de kan være sammen, gå i klubben eller sætte dig ud i køkkenet til din forældre. Tror du, det kunne være en mulighed..?
Jeg ved ikke, om du dyrker nogen form for sport, og hvis du gør, kunne du måske i en periode give det en ekstra skalle... Eller du kunne starte op på noget..? Prøve at bruge noget af din energi mere aktivt!
Jeg synes, det er vigtigt at sige til dig, at du ikke er unormal. Det er helt normalt at udforske og lege med sin egen seksualitet, og måske også nogle gange søge nogle grænser, når man teenager - men jeg tænker, at det er vigtigt, du stopper op og lytter til dig selv og din krop og spørger dig selv om: "Er det her noget, jeg egentlig kan lide og har lyst til, eller har jeg mere lyst til at stoppe lidt op og vente et par år med f.eks. at have sex eller at udforske flere grænser f.eks. på nettet?".
Mon det giver mening for dig..?
Du fortæller, at du aldrig har fortalt din historie til nogen før... Jeg kan godt forstå, at du synes, det kan være svært at tale om... Men hvis du har brug for at tale yderligere om det, eller at få nogle andre råd, så er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på UngeChatten og tale med en af vores rådgivere der.
En anden mulighed kunne også være, at du kontakter din egen læge og beder om en samtale. Din læge har tavshedspligt - og du har ret til vejledning/rådgivning, uden at dine forældre orienteres.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?