Brev
Lesbisk?
Hej
jeg er en pige på 14 og er meget i tvivl om jeg er lesbisk…
Jeg tror jeg er forelsket i den her pige. Jeg tænker hele tiden på hende og bliver vildt jaloux hvis hun snakker med andre. Jeg bliver nervøs hver gang hun ser og snakker til mig.
Jeg har altid været tiltrukket af piger.
Kan jeg være bi?
Men jeg har aldrig rigtigt været forelsket i en dreng?
Men jeg har hellere ikke så mange drenge venner…..
Hilsen pigen der har brug for svar
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, der har brug for svar Mange tak for dit brev, som handler om, at du er lidt i tvivl, om du måske er lesbisk eller biseksuel. Jeg kan godt forstå, at du rigtig gerne vil have svar på det, for det kan føles rigtig forvirrende at gå rundt og være i tvivl om, hvad man egentlig er til. Selvom jeg gerne ville, kan jeg desværre ikke fortælle dig, om du er lesbisk, biseksuel eller heteroseksuel, men jeg håber, at mit svar alligevel kan være med til at give dig svar på dine spørgsmål – og måske lidt ro? Du fortæller, at du tror, du er forelsket i denne her pige, og de ting, du beskriver, kunne godt lyde som tegn på, at du er forelsket. Ofte, når man bliver forelsket, mærker man lige præcis sådan noget som nervøsitet, når den person, man er forelsket i, kigger på en og snakker til en, eller uro hvis de taler med andre. Måske får man også helt svedige håndflader, og måske får man sommerfugle i maven. Du fortæller, at du altid har følt dig tiltrukket af piger, så det kan sagtens være, at du lesbisk eller biseksuel. Det kan også være, at den tiltrækning, du mærker i forhold til piger, handler om noget lidt andet: Nogle gange kan man opleve nogle meget varme venskabsfølelser, som ligner forelskelsestegn. Man kan også være helt betaget og beundre en anden person så meget, at man mærker nogle af de samme ting. Man kan være meget fascineret af en person – og måske se op til den person, og selvom det måske kan føles sådan, betyder det ikke nødvendigvis, at man er forelsket. Man kan også have perioder af sit liv, hvor man kun er tiltrukket af piger, og andre perioder, hvor man kun er tiltrukket af drenge – eller af begge køn. Det er ikke nødvendigvis sådan, at man et tiltrukket af det samme køn hele livet.
I det hele taget kan det dér med forelskelse og seksualitet føles ret forvirrende. Det kan være meget forskelligt, hvornår man finder ud af, hvad man er til: Om man er til piger, drenge eller begge dele. Nogle finder ud af det i en ret tidlig alder, mens andre først finder ud af det meget senere. Som du helt sikkert allerede ved, sker der en masse ting med en i teenageårene: både med ens krop og i ens hoved. Mens kroppen og hovedet er i gang med alle de forandringer og al den udvikling, kan det være svært at fornemme, hvad man egentlig synes og føler – og det kan være svært at finde ud af, hvem man egentlig er. Èn måde, man kan blive lidt klogere på sig selv på, er, at man kan give sig selv lidt tålmodighed og tid. Måske er det OK, at man ikke lige er helt sikker på, om man er til det ene eller til det andet? Måske kan man prøve at lægge mærke til, hvad man føler, over for hvem – og i hvilke situationer? Måske kan man prøve sig lidt frem. Du fortæller f.eks., at du aldrig har været forelsket i en dreng, men du skriver også, at du aldrig har haft så mange drengevenner. Har du mon prøvet at snakke meget med en dreng? Måske oplever du, hvis du prøver at snakke med lidt forskellige drenge, at du også bliver lidt nervøs eller får sommerfugle i maven, når du snakker med dem? Det kan også være, at du finder ud af, at du slet ikke har det på samme måde i kroppen, når du snakker med drenge, som du har, når du snakker med piger. Sådan kan du måske prøve dig lidt frem og på den måde finde ud af, hvad du er mest til? Jeg tænker også på, om du mon nogensinde taler med dine veninder om forelskelse? Nogle gange kan man blive lidt klogere på sig selv, når man taler med andre om dét, man har lidt svært ved at finde rundt i. Det kan også være, at det kunne være rart for dig at tale med en voksen om det? Det kan nok godt kræve lidt mod at tage sådan en samtale, men hvis du har en voksen tæt på dig, som du har meget tillid til og stoler på, kunne det måske være godt at vende nogle af dine tanker med ham/hende? Ellers har du måske lyst til en snak med en rådgiver herinde på BørneTelefonen? Vi taler med mange unge, som er i tvivl om deres seksualitet. Nogle gange kan bare dét at tale om det hjælpe en med at komme lidt tættere på, hvad man egentlig føler. Du er meget velkommen til at SMS’e eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Telefonen er åben alle dage fra 11-23, det er gratis at ringe og du er helt anonym. Du kan også logge på UngeChatten og chatte med en rådgiver, hvis du har mere lyst til det. Mange tanker og de bedste hilsner BørneTelefonen