Brev
lesbisk eller ej??
Hej BB
Jeg er en pige på 13 år og jeg har en stor tvivl. Jeg ser lidt porno en gang imellem, men det jeg tænder mest på er pigerne og lesbisk sex og sådan noget. Så jeg har overvejet lidt om jeg måske er lesbisk. når jeg møder nogen første gang tror de tit at jeg er lesbisk fordi jeg er en drengepige med kort hår og hængerøvsbusker.
Men i “der virklige liv” tænder jeg ikke på piger. Jeg har som de fleste andre piger haft et par små Chrus (ved godt at det er stavet forkert) på kendte og jeg har da osse været lun på nogen drenge. jeg har aldrig haft en kæreste for jeg vil ikk bare sige ja til hvilket som helst forhold.
mit dilemma er at jeg ikke ved om jeg er lesbisk. og hvis ikke , hvorfor tænder jeg så mest på pigerne i porno. Håber i vil ta jer tid til at svare mig.
KH: Mig<333
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller, at du er i tvivl om du er lesbisk.
Rigtig mange piger i din alder ved ikke om de er til piger eller drenge. Det er en helt normal reaktion i forhold til at være teenager og i puberteten, hvor følelser nogle gange kan overstrømme en, uden at man ved hvordan man skal handle på dem.
Det betyder, at det er helt normalt at tænde på piger en dag, for at synes at det er noget underligt noget den næste dag.  Jeg kan ikke give dig en forklaring på hvorfor, du mest tænder på pigerne, når du ser porno - det er ikke sikkert, at der er nogen særlig årsag til det - men et gæt kunne være at det er dem, du bedst kan identificere dig med..??
Nogen oplever også, at de kan være meget forelskede i en person en dag - f.eks. en veninde, for næste dag at synes, at det der ikke er noget specielt ved den person.
At være foelsket i en anden pige, når man er i din alder - eller tænde på damer i pornofilm, betyder således ikke at man nødvendigvis bliver lesbisk, når puberten er ovre, og man har fundet sig selv til rette i den voksne krop - hvilket for nogen først er engang først i tyverne.
Forelskelse og nysgerrighed i forhold til egen seksualitet, kan mere ses som en måde at udforske sig selv på - og er en helt naturlig del af at være i puberteten.
Så nyd din krop og dig selv, mærk efter hvad der føles rigtigt for dig. Når noget føles forkert, så bak ud af det igen og vent, til du er klar til at være en del af det selv.
Jeg håber du  har fået svar på dit spørgsmål, ellers er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tel. 116 110, eller skrive ind på UngeChatten.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?