Læsbisk og porno

Hej

mit navn er J

jeg er en pige på 13 år og ved ik om jeg er læsbisk.

Jeg kan godt lide af se nøgne damer jeg ved ik om det har noget med det at gøre.

Jeg er meget bange for at sige det til nogen.

Jeg ser nogle gange porno.

Er det mærkeligt??

Jeg onanere os nogle gange.

– j

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære J

Du er slet ikke mærkelig. Din krop er ved at ændre sig fra barn til voksen. Derfor er det helt naturligt, at du mærker større nysgerrighed omkring sex. Og naturligt, at du får spørgsmål om, hvad der tænder dig.

De fleste piger og drenge onanerer. Og det er kun sundt og godt. For når man onanerer, så lærer man sin krop og seksualitet at kende.

Mange piger i din alder har prøvet at føle sig tiltrukket af en anden pige. Men det betyder ikke nødvendigvis, at man er lesbisk.

Det er nemlig meget naturligt at have følelser både for piger og drenge i din alder. Og det kan være svært at finde ud af, om følelserne handler om forelskelse, eller om de handler om fascination og beundring.

Det er også helt normalt som pige i din alder, at blive betaget af andre pigers kroppe. Uden at det betyder, at man er lesbisk. Man kan fx blive nysgerrig på, hvordan deres kroppe ser ud og føles – især når ens egen krop er under udvikling.

Om du er lesbisk eller ej, tænker jeg, du vil finde ud af efterhånden, som du bliver ældre. Lige nu kan du give dig selv lov til at være nysgerrig og åben overfor det, du føler.

Du fortæller i brevet, at du ser porno. Jeg forestiller mig, at du ser porno, fordi du er nysgerrig på, hvad sex er. Du kan sikkert også mærke, at det gør noget ved din krop? Måske mærker du både tiltrækning men måske også nogle gange frastødning over det, du ser?

Der er mange unge, der ser porno. Og det kan være en fin måde at lære mere om sex på. Noget porno er dog også meget voldsomt. Og der er derfor også børn og unge, der skriver ind til os, fordi de er blevet forskrækkede over det, de har set. Derfor er det altid en god ide at slukke for pornoen, hvis den bliver for meget.

Som du sikkert ved, så er der stor forskel på sex i virkeligheden og på den sex, der bliver vist i pornofilm. Sex i virkeligheden ligner sjældent sex i pornofilm. Ligesom de kroppe, der er i porno, tit er meget forskellige fra almindelige menneskers kroppe.  Fx har pornoskuespillere tit kunstige bryster eller meget store pikke. Men det er jo skuespil og filmtrick, så selv ikke pornoskuespillere ser ud i virkeligheden som i porno.

Når du ser porno får du billeder på, hvad sex er. Men det er vigtigt at huske på, at du også skal gøre dig dine egne erfaringer. Og at de slet ikke behøver at ligne det, du ser i porno.

Du skriver, at du er bange for at tale med nogen om det her. Det er nok, fordi det føles meget privat? Men jeg gætter på, at der er mange af dine venner og veninder, der kan nikke genkendende til, hvordan du har det. Du kunne derfor overveje at spørge dem, om I sammen skal kigge på Sexlinien. Her er nemlig mange gode råd om sex. Og det kan måske starte en god snak mellem jer.

Hvis du har lyst til at tale med nogen, der ikke kender dig, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Du kan også gå ind på Privatsnak - hvor du også kan stille spørgsmål om krop og sex.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?