Brev
Kys?
OBS: Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet. Rådgiveren har læst hele brevet.
hej,
jeg har denne her rigtig tætte veninde og hun er super smuk og sød,
vi går til spejder sammen og i sommerferien 2016 var vi sammen en hel uge hvor vi skiftevis sov hos hinanden og tog på udflugter ind til byen (Det skal lige siges at jeg er 13 og bor et stykke udenfor byen og at vi så selv skulle løbe rundt inde i byen, hvor vi nogen dage først kom hjem omkring 19?)
jeg fik kun lov til dette fordi mine forældre troede min veninde gik i 8 klasse, det går hun også, men hun er rykket til klassetrin op og er faktisk yngre end mig og jeg går i 7.
det der så en af de sidste dage skete var et kun kyssede mig,
eller vi skulle sove i samme seng (Hendes) og så var det at hun lå og holdt mig ind til hendes bryst kasse og lige pludselig gik det op for mig at hendes ene hånd var på min mave under min bluse og den anden omkring mine lår og jeg tror hun kysede mig,
jeg ved ikke om det måske er mere normalt for hende siden hun hænger ud med ældre børn eller noget,
ved bare ikke hvad jeg skal gøre…
Det skal lige siges at jeg også er en pige…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit ærlige brev. Det er godt, at du har skrevet. Jeg håber, at jeg - med svaret her - kan give dit lidt ro.
Jeg kan godt forstå, at du er kommet til at tænke over, hvad der mon er sket den aften, I skulle sove sammen. Tit er det sådan, at når noget uventet sker, kommer man først bagefter til at tænke over, hvad det lige var der skete.
Dig og din veninde har en alder lige nu, hvor der sker rigtig meget med jer både fysisk og psykisk. Jeres kroppe begynder at udvikle sig; med bryster, hofter og behåring rundt omkring på kroppen, og som noget helt naturligt begynder man, at blive nysgerrig på det seksuelle.
Nogen tænker mest på, hvordan mon vil være at kysse en dreng, mens andre har tanker om at kysse med piger. Nogle har tanker om begge dele. Og man kan få lyst til, at prøve de her tanker af. Måske er det det, som du har oplevet med din veninde?
Det vigtigste, når man begynder at kysse og røre ved hinanden er, at man er enige om det. Man skal give sig selv lov til at sige fra, hvis det ikke føles rigtigt at kysse eller røre ved hinanden. Det er så super vigtigt, at man føler sig tryg og har lyst.
Kunne du snakke med din veninde om, hvordan du oplevede det, at hun kyssede dig? Og måske sige, at du ikke har lyst til, at I kysser, men at du er rigtig glad for hende som veninde. Hvis det er sådan du har det.
Måske synes du, at det er for svært at bringe op. Det kan være, at du kan vente til, at der kommer en situation der passer til, at du der kan få sagt, at du ikke er klar til at kysse. Det kunne f.eks. være næste gang, I skal sove sammen. At du lige inden siger, at du ikke helt er klar på at kysse, men gerne vil sove sammen. Det kan også være noget, som du skriver til hende.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får fortalt hende, hvad du tænker om jeres forhold, i respekt for jer begge to.
Til sidst, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om ikke det kunne være rart for dig at få fortalt dine forældre, hvor gammel din veninde faktisk er? Jeg tænker, på at det er vigtigt, at dine forældre kan stole på dig, også når du bliver ældre og måske skal til at komme mere inde i byen.
Jeg håber, at du kan bruge svaret. Ellers kan du altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsner BørneTelefonen