Brev
Kondom
Hej.
Er en 14 årig dreng, som har lidt problemer. Har altid ornanere og gøre det tit, men prøvede her forleden med et kondom på. Min pik var vidst for stor til kondomet, så kunne ikke få det på. Blev ret flov, og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Betyder det jeg ikke kan have sex med kondom på? Ville nemlig gerne prøve at have det på imens jeg ornanerede, men det gad ikke på. Det gjorde ondt.
Det er meget flovt at skulle skrive ind her, men har brug for hjælp.
Håber i vil hjælpe mig.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige dreng
Tak for dit brev. Hvor er det sejt gået, at du skriver herind til os, selv om du måske ikke syntes, det er helt så sjovt.
Dit spørgsmål er helt normalt, og jeg kan da godt forstå, at du tænker på, om du kan have sex med kondom på i fremtiden .
Du skriver, at din pik er for stor til kondomet. Jeg gætter derfor på, at du muligvis har fået fat i et kondom i den forkerte størrelse til lige netop dig. Der findes kondomer i forskellige størrelse og variationer.
Derfor er det vigtigt, at du prøver dig frem, for det skal selvfølgelig ikke gøre ondt at have kondom på. Og jeg kan forstille mig, at du kan have sex med kondom på uden det gør ondt, når du først har fundet den rette størrelse og type. Du kan se størrelsen uden på pakken.
Du kan med fordel også tjekke Sexliniens kondomguide: http://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention/kondomguide.aspx. Her kan du også få gode råd til, hvordan du sætter det på.
Held og lykke.
Kh BørneTelefonen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?