Brev
Kønssygdom
Hejsa 🙂
Mig og min kæreste har et par gange snakket om dette emne, men det har dog ikke været en særlig stor ting, da både jeg og min kæreste var hinandens første, så vi kan ikke være blevet smittet af andre.
Vi har et relativt aktivt sexliv og er inden for en måneds tid skiftet over til P-Piller i stedet for kondomer.
Kan der stadig godt opstå en kønssygdom, selvom ingen af os er blevet smittet af en anden, eller er det helt umuligt? Der har nemlig været flere samtaler om hvor ‘nogo’ det er uden kondom.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige dreng
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at finde rundt i det, når der er mange, der siger noget forskelligt.
Hvis ingen af jer har været sammen med nogen før, så kan I ikke smitte hinanden. Kønssygdomme kan nemlig ikke opstå ud af det blå. Når man siger, at det er 'no go' at have sex uden kondom, så handler det nok om, at man gerne opfordre unge til generelt at bruge kondom. Du kan læse mere om kønssygdomme på Sexlinien.dk http://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/sexsygdomme.aspx?mode=detail&RowId=SID%3D100242&ViewPID=186985.
Jeg håber, at mit svar hjalp. Ellers er du velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111 eller til Sexlinien på 7020 2266.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen