Brev
Klar?
Hej BB
Jeg er en pige på 12 år, og jeg har fået min menstruation det har jeg haft i et år nu). Jeg tænkte bare om hvornår man er klar? – Jeg har en kæreste og han er 14 han virker rimelig klar til sex. Han spørg mig tit om jeg har lyst, men 12 år er lidt for tideligt synes jeg, men piger der har deres menstruation, er de mere modne/klar til det?
Hilsen den forvirret.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12!
Mange tak for dit brev.
Jeg kan forstå på dit brev, at du er blevet forvirret over, om du er klar til at have sex. Du fortæller, at du har en kæreste, der er 14 år, og som du tror, der er ved at være klar til at have sex. Du fortæller også, at han tit har spurgt dig, om du er ved at være klar, og nu er du blevet i tvivl, om du er moden til det.
Som hovedregel kan man sige, at man ikke er klar til sex, når man er i tvivl. Så jeg tænker, at du måske ikke er helt klar endnu..?
Du skriver, at du er 12 år gammel og du har haft menstruation i et år nu. At have fået menstruation betyder, at man er blevet kønsmoden – det vil sige, at hvis man har sex med sin kæreste, kan man blive gravid og mor – mon du er klar til det?
I Danmark har vi en seksuel lavalder – den er med til at beskytte unge piger mod uønsket graviditet og overgreb, som de ikke er klar til. Den seksuelle lavalder er 15 år, så indtil man er 15 år, er det i princippet forbudt at have sex…. Gennemsnitsalderen for den seksuelle debut i Danmark er 16 år, hvilket betyder, at nogen er yngre end 16 og andre er over 16 år.
Jeg kan forstå på dit brev, at din kæreste tit spørger dig, om du er ved at være klar. Jeg tænker, at du skal være ærlig overfor dig selv og mærke efter, og så sige til din kæreste, hvad du føler.
Jeg tror, at det kan være vigtigt for dig at få sagt fra over for din kæreste, og det kan måske være svært? Måske er du bange for, at han så ikke vil være kæreste med dig længere? Hvis du tænker sådan, kan jeg fortælle dig, at det er en helt naturlig tvivl at komme i. Når man er i din alder, kan forelskelser og kærester være noget, der skifter hurtigt, så hvis han ikke er klar til at vente på, at du bliver klar (om flere år måske) – synes jeg du kan spørge dig selv, om han er den, som du vil være kæreste med? Måske kan du spørge dig selv, hvad I laver sammen – hvad er godt og hvad er mindre godt?
Hvor er det godt at du har skrevet herind – måske kunne det være godt for dig at tale med en voksen om alle de tanker, det kan være du går med. Hvem kunne du mon tale med? Din mor, en moster, mormor, en veninde?
Du er altid velkommen til at ringe til BørenTelefonen på 116 111 eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale med en anonym voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?