Brev
Klamydia eller ej?
Hej.
Jeg har igennem længere tid været sammen med den her fyr (seksuelt), vi slår så op og har den her pause. Vi begynder så at ses igen (seksuelt) senere.
I den her pause har jeg været sammen med en anden fyr for og komme videre da jeg troede det ville hjælpe. Han siger så at han ingen har været sammen med udover mig. Jeg lyver så lidt og siger det har jeg heller ikke udover ham.
Jeg er stadig rigtig glad for ham, så jeg vil gerne han stadig har sammen syn på mig.
Men jeg tog så en klamydia test for at være sikker på jeg ikke havde det. Jeg tog faktisk to, og de var begge negative. Jeg tog så igen en her fornylig fordi jeg ville være ekstra sikker, den er stadig tydelig negativ, men der er en utrolig svag streg på positiv, så svag man næsten ikke kan se den. Der stod den kun ville vise en streg hvis man havde en klamydia bakterie.
Jeg begyndte så at køre min hjerne op til at jeg måske kunne have det alligevel, og bestilte derfor en tid ved lægen. Men indtil da er min hjerne ved at koge over, og jeg er ved at gå ud af mit gode skind.
Jeg har kun været sammen med ham jeg havde noget med i mellem tiden fra den var negativ til den viser den svage utydelige streg på positiv. Behandlingen er enkel og super nem.
Jeg vil bare helst undgå og fortælle ham det hvis jeg har det. Det er mere der jeg er. Vil jo ikke han ændre syn på mig, han skal stadig synes jeg er super dejlig og alt det. Han må ikke synees jeg er klam og ikke have lyst til at ses mere.
Jeg har kun få af de symptomer der skulle være ved smitte, men det ka ligeså godt være noget andet eller ren indbildning.
Så tror i jeg er positiv eller hvad? Kan testen tage fejl. Den var sådan meget utydelig
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke synes det lyder som om, at du har klamydia. Men det er rigtig fint, især for dig selv nu hvor du tænker så meget over det, at du har bestilt en tid hos lægen for at få det 100% udelukket. Det er godt, at du er opmærksom på, hvad du kan gøre for at passe på dig selv.
Jeg tænker lidt over, hvorfor det er så vigtigt for dig, at ham du først var sammen med har et positivt syn på dig. Skal I være venner? Vil du gerne mere med ham end bare sex?
Jeg må også sige, at det er vigtigt, at man er ærlige overfor hinanden, når man har og har haft sex. Især hvis man ikke beskytter sig med kondom. Kønssygdomme er jo bare ikke særlig spændende at få, og hvis ikke man får fortalt den slags til hinanden, og ikke får mulighed for at behandle det (nemt og enkelt, som du skriver), så kan det nemlig have konsekvenser for kroppen.
Du har jo desværre ikke været helt ærlig. Og måske er det også det, som gør, at du koger lidt over nu? Fordi du jo godt ved, at hvis du nu, mod al sandsynlighed, har klamydia, så bliver du nødt til at sige det til fyren. Jeg fornemmer på dig, at du er en kvik pige, der tænker over tingene.
Du er på ingen måder klam, fordi du har handlet som du har gjort! Du er bare i gang med at udforske din seksualitet og det er helt naturligt. Når man gør det, så skal bare lige have i baghovedet, at dem man er seksuelle sammen med, skal behandles ordentlig. Ligesom at man også selv skal behandles ordenligt og godt.
Der er mange, der har været ude i lignende situationer. De fleste tager den lektie med, at det er bedst at være ærlig fra starten, ellers kan man havne i noget være rod. Og det er ærgerligt - især hvis man vil bevare en god relation.
Jeg håber, at svaret her har kunne været en hjælp.
De bedste hilsner,
BørneTelefonen