Brev
Klamydia
Hej!
Jeg er en pige på 14 år som har onanreret med en gulderød og en brøste uden kondom i et halvår og jeg har læst at man kan få klamydia af det! Er det sandt?
Jeg ved ikke om jeg har klamydia? Og hvis jeg har ved jeg ikke hvordan jeg skal få det undersøgt uden at sige det til nogle?
hjælp mig!!!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg vil gerne hjælpe dig så godt, jeg kan.
Klamydia er en bakterie, der smitter fra person til person ved samleje i skede eller endetarm, ved oralsex eller ved, at kønsorganerne kommer i tæt kontakt med hinanden. Derfor tænker jeg, at du ikke kan være smittet ved at have onaneret med en gulerod og en børste. Jeg vil dog anbefale dig at rulle et kondom på, så du undgår fx jordbakterier fra guleroden. Jeg vil også anbefale, at du i stedet for gulerod eller børste bruger dine fingre i stedet eller en dildo. Grønsager og andre genstande kan også knække og har større risiko for at lave ridser i skeden.Dine fingre er følsomme og en dildo er jo lavet til at stimulere intime områder på kroppen og derfor udformet til det.
Det er dog rigtig godt, at du er opmærksom på klamydia. Jeg ved ikke, om du er seksuelt aktiv med andre endnu, men for at undgå smitte, er det vigtigt at bruge kondom ved samleje. Skulle du være uheldig at blive smittet, kan symptomerne fx være udflåd fra urinrøret, øget udflåd fra skeden og sviende smerter, når du tisser. Symptomerne vil typisk vise sig efter 1-3 uger.
Hvis du gerne vil tjekkes for, om du er smittet, vil jeg anbefale dig at kontakte din egen læge eller tage på en sexsygdoms- og præventionsklinik eller lave en hjemmetest. Det er muligt for unge, der bor i København, Frederiksberg, Rødovre eller Lollands kommune, at bestille en gratis klamydiahjemmetest. Testen kan bestilles via www.klamydiahjemmetest.dk
Jeg vil også anbefale dig at gå ind på www.sexlinien.dk. Her kan du læse en masse om klamydia, hvordan det smitter, symptomer, hvordan det behandles og meget mere.
Jeg håber, du kunne bruge nogle af mine forslag. Du er altid velkommen til at skrive ind igen eller ringe eller sms´e til Børnetelefonen på tlf: 116111.
Kærlige hilsner fra
BørneTelefonen