Brev
Kan man blive gravid af at give sig selv finger?
Hej bb
Jeg er vildt bange for om jeg er gravid fordi at jeg har givet mig selv finger.
kh pige på 13
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit præcise brev, hvor du gerne vil have svar på, om du mon kan være blevet gravid.
Ud fra det, du skriver, er det umuligt, at du skulle være blevet gravid. Man kan nemlig ikke blive gravid af at få finger.
Hvis man skal blive gravid, kræver det først og fremmest, at man er sammen med en dreng/fyr. Når jeg læser dit brev, kan jeg forstå, at du ikke har været sammen med en dreng. Selvom det skulle have været en dreng, der havde givet dig finger, så skal du heller ikke være nervøs.
For at blive gravid kræver det nemlig, at pigens æg bliver befrugtet af en af drengens sædceller – og de kommer ikke fra fingrene, men derimod fra drengens penis, når han får sædafgang. Så du skal slet ikke være nervøs!
Jeg håber, at mit svar har beroliget dig, så du ikke længere skal gå rundt og være ”vildt bange”. Det kan man jo ikke holde til!
Husk, at du altid er meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på 116111, hvis du har brug for en snak.
De bedste hilsner
BørneTelefonen.