Brev
Kan jeg få infektion eller blive syg?
Kære børnetelefon.
Jeg er en pige på 16 og har onaneret længe, men her for 4-5 måneder siden havde min veninde prøvet at have sex og fortalte mig så at de gjorde utroligt ondt, hvilket jeg ikke ville have min første gang gør,
så jeg er begyndte på at prøve at stikke noget op i mig for at ”løsne” mig lidt hver gang, men nu havde jeg taget et redskab, jeg havde skyllet og det ente så med at bløde.
Jeg ved man kan bløde af at briste mødommen, men synes bare det virkede så voldsomt. Jeg læste så at man kunne komme til at få infektion i skeden, og man så skulle besøge en gynækolog, og det er jeg bange for, for jeg ved ikke hvad jeg skulle sige eller forklare til min mor eller gynækologen for jeg har aldrig haft en kæreste eller sex.
Jeg havde også kun skyllet det jeg brugte så kan jeg risikere sygedomme af det? Jeg er utrolig bange for det.
Er der eventuelt sæbe man kan bruge for at mindste alt dette? Og er der så specielle måder at gøre det på?
Hilsen nervøs pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Du skriver at din veninde har fortalt at hendes første gang gjorde rigtig ondt og at du helst vil undgå dette. Og at du prøver at 'løsne' din skede ved at putte et redskab op.
Det er vigtigt at huske på at piger er forskellige forneden og at den første gang opleves meget forskelligt fra pige til pige. Når det gør ondt er som regel fordi, at det er gået for hurtigt. Pigen har måske et nået at blive våd nok, tændt nok og afslappet nok. For det behøver ikke at gøre ondt den første gang eller andre gange.
I forbindelse med den første gang er det vigtigere at man snakker med ens partner om hvordan det føles. Hvad man synes føles rart hver især. Og de skal respekteres, hvis det gør ondt. Hvis det gør meget ondt, kan blive nødvendigt at helt at stoppe og prøve en anden gang i stedet.
Andre piger oplever dog ikke at det gør ondt første gang de har sex. Især kan det hjælpe at være helt afslappet. Desuden kan størrelsen på drengenes pik være meget forskellig og kan derfor føles forskelligt. Nogle piger kan bløde lidt den første gang, men mange piger bløder slet ikke. Det er helt normalt. Der er ikke nogen mødomshinde der brister. Det er en gammel misforståelse. Der er ingen hinde. Det der er oppe i skeden er en krans af bittesmå slimhindefolder, man kalder det for kønskrans - det er et mere rigtigt ord for det det egentlig er. Det kan komme til at bløde, hvis det går for hurtigt og for hårdt for sig.
En ting der dog er fælles for kvinders skeder, er at de kan tilpasse sig størrelsen på en fyrs pik. Så hvad enten fyren har en lille eller stor pik, så tilpasser kvindens skede sig til den. Men det skal foregår stille og roligt!
Med alt dette, vil jeg egentlig bare sige, at jeg ikke synes, du skal bekymre dig for meget om den første gang. Jeg ved det kan være svært. Og jeg synes heller ikke at der er nogen grund til at du skal 'løsne' ved at bruge redskaber. Det er jo slet ikke sikkert at du synes det gør ondt, når du engang skal have sex. Du bestemmer jo selv, hvornår og med hvem, du føler dig klar. Du skal endelig ikke lade dig presse. Det er ikke noget, der bare skal overståes. Desuden bliver kvindet naturligt fugtige/våde i skeden, når de er seksuelt opstemt. Hvilket også hjælper på, at det ikke behøver at gøre ondt at have sex.
Du skriver at det blødte en del, da du brugte redskabet. Hvis det stadig bløder eller du har smerter synes jeg, du skal sige det til din mor, så I kan beslutte om du skal ses af lægen. Også selvom det kan være svært at sige det. Hvis alt føles ok, og du er tryg igen. Så vurdér om du vil fortælle om det.
Man kan godt få en infektion hvis man stikker et beskidt redskab op i skeden, men så ville du kunne mærke det. Så ville det nemlig begynde at gøre ondt i skeden eller maven og du ville måske få feber. Hvis det skulle ske, vil jeg også anbefale at du bliver set af lægen, hurtigst muligt.
Med alt dette, vil jeg egentlig bare sige, at jeg ikke synes, du skal bekymre dig for meget om den første gang.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen