Brev
Kan jeg dyrke sex uden at kunne trække min forhud helt tilbage?
Hej! Jeg er en dreng på 15 år. Jeg kan ikke trække forhuden helt tilbage nedover mit pikhoved, fordi jeg først fandt ud af at man kunne gøre det for et par måneder siden. Har været til lægen med det og har fundet ud af at der ikke er en forhudsforsnævring og at der ikke er noget galt, men at jeg bare lige så stille skal øve mig i at trække den tilbage 🙂 min spørgsmål kommer så her; kan jeg dyrke sex selvom at jeg er i gang med at træne at trække min forhud helt tilbage? Bliver det for vanskeligt at tage kondom på osv, eller er der intet at bekymre sig om? Jeg kan i øjeblikket trække forhuden helt tilbage uden besvær i slap tilstand, men kun cirka halvvejs tilbage i stiv tilstand. Jeg har onaneret i 3 år fuldstændig uden besvær, men er stadig meget i tvivl. Mange tak for hjælpen 🙂
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Først og fremmest er det rigtig godt, at du er gået til lægen. Så slipper du nemlig for at bekymre dig om, hvorvidt der er noget galt.
Jeg kan godt forstå, at du kan blive lidt i tvivl, om du kan have sex på helt normal vis. Det kan du sagtens. Som du også selv skriver, har du kunne onanere uden problemer i tre år. Det vil være det samme, når du har sex.
Hvis du alligevel bekymrer dig en smule, kunne det måske hjælpe, at øve dig på at sætte kondom på alene? På den måde, kan du blive mere fortrolig med, at det fungerer fint, selvom din forhud stadig ikke kan trækkes helt ned over. Giver det mening?
Men helt overordnet har du ingenting at være bekymret for. Det virker også som om, at du er god til at spørge, når du er i tvivl. Bliv endelig ved med det. Der er rigtig mange spørgsmål, der kan melde sig når det kommer til kroppen og sex. Det er kun ved at spørge, at man kan få svar.
Jeg vil anbefale dig at kontakte Sexlinien . For de er rigtig gode til at komme med ideer og mere info. De ved virkeligt meget og er gode at tale med.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen