Brev
Kan jeg blive dømt?
Hej
Jeg er en pige på 14 år, som har en kæreste på 14.
Vi har haft sex flere gange, men har egentlig aldrig tænkt over følgerne. Nu er jeg kommet i tvivl om, om vi kan blive dømt for det, da vi er under 15? Hvad sker der hvis man har sex, men at begge parter er under 15?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg synes, det er så fint,du skriver og spørger…
I princippet er det er ulovligt at have sex, når man er under 15 år. Men I vil ikke blive straffet fordet, når I begge er under 15. Når I er jævnaldrende og har sex med hinanden, fordi I begge to har lyst, bliver I ikke straffet for det.
Loven om den seksuelle lavalder er nemlig lavet for at beskytte børn mod seksuel udnyttelse fra andre, der enten er voksne eller meget ældre end barnet selv er.
Jeg håber, I vil passe rigtig godt på hinanden og sørge for at sige til at fra, så det fortsat er en god oplevelse for jer begge to.
Mange hilsner
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?
SMS
Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.