Brev
Kæreste langt fremme
Hej.
Jeg er en pige på 18 som har en kæreste på 21. Vi har nogle problemer angående forskellige ting. F.eks. så er han muslim og hans forældre har svært ved at acceptere mig. Men der er noget som får mig til at tænke lidt.
Han har prøvet meget mere end mig seksuelt, og jeg har aldrig mødt en mere liderlig person end ham. Bare han kigger på mig fuldt påklædt bliver han liderlig.
Han ligner en som er træt af det, men alligevel kan han ikke lade være. Han vil gerne have sex hele tiden, og han tog også min mødom for få dage siden, men han vil flere gange om dagen, og jeg tror bare ikke at jeg er så seksuel lysten som han er. Hvorfor er han sådan?
Mvh. forvirret pige
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Du skriver, at din kæreste seksuelt har prøvet mere end dig. Og lige nu er er du lidt i tvivl om, hvorfor han er så lysten seksuelt. Det kan jeg sagtens forstå, du tænker over. Jeg kan også sagtens forstå, at du måske godt kan føle dig lidt presset over det.
Det er ret almindeligt at have forskellig sexlyst i et forhold. Vi har alle mere eller mindre lyst til sex – og det kan også gå op og ned i perioder af vores liv.
Og det er helt naturligt, at man har behov for at prøve forskelligt af i forhold til sex for at lære sig selv at kende, sine grænser og sin seksualitet. Og det er ok at vi har forskelligt tempo. Men det er vigtigt, at sex er frivilligt og gensidigt. Baseret på tryghed og respekt og uden tvang.
Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at dine grænser måske ikke helt respekteres af din kæreste. Jeg fornemmer også, at du søger en løsning på dette, men også et svar på hvorfor din kæreste har så stort et sexbehov.
Jeg synes, det er rigtig godt, at du haft mod på at skrive herind. Derfor tænker jeg, at du måske også har mod på at tage næste skridt og snakke med din kæreste om, hvordan du har det med jeres sexliv.
Du skriver, at du har lagt mærke til, at han selv kan virke træt af at være så liderlig. Måske din kæreste også kunne bruge noget hjælp i forhold til hans sexlyst, sådan at mængden af sex er noget, der passer jer begge.
Sådan en snak kan være super svær at have. Særligt hvis I ikke har været sammen så længe. Men det er også en vigtig snak, hvis du skal have det godt og være tryg i jeres forhold.
Måske du kunne forberede dig lidt og skrive ned, hvad du gerne vil sige. Du kan fx starte med at sige; “Jeg vil gerne snakke om noget, som betyder meget for mig. Jeg har lyst til dig, men nogle gange synes jeg, at du har lyst til sex mere end mig. Og det presser mig. Jeg tror, det er vigtigt for os at snakke om.”
I den snak, eller en anden, kan du også sige lidt om, at det er svært for dig, at du ikke føler dig accepteret af hans forældre. Når vi ikke bliver accepteret, kan vi nemlig godt komme til at føle, at vi ikke er gode nok. Kan du mon følge mig?
På den måde kan du prøve at mærke dine grænser og få en følelse af, hvad der er okay og ikke okay for dig – og hvad du kan leve med og ikke leve med i et forhold.
Jeg tænker, at det måske kan hjælpe dig/jer at læse mere om grænser, sex og seksualitet. Det kan du/I på disse to links:
Grænseløst er lavet til dig, der ønsker at vide mere om seksuelle grænser. Måske har du svært ved at mærke dine egne seksuelle grænser. Måske er du i tvivl, om du har dig selv med i det, du gør? Måske du bevæger dig i nogle gråzoner?
På sitet kan du finde viden om seksuelle grænser. Du kan enten selv gå på opdagelse i bloggen, eller lade sitet hjælpe dig med at finde indhold ved at svare på nogle få spørgsmål i testen.
Hvis du har oplevet at din grænse er blevet overskredet, eller hvis du har oplevet at blive presset til at overskride din grænse, så er du ikke alene. Sitet hjælper dig videre til rådgivning og andre professionelle tilbud.
Ellers er der også Sexlinien. Det er Danmarks største informations- og rådgivningsportal for unge om sex, køn og krop. På siden jeg linker til, kan du læse om seksualitet, og hvordan man lærer at mærke sine egne grænser, og hvad der er okay og ikke okay. Det kunne måske give mening for dig?
På Sexlinien, kan man anonymt ringe, chatte eller skrive til deres brevkasse.
Du er også velkommen til at ringe anonymt til en af BørneTelefonens rådgivere på 116111, hvis du har brug for at snakke mere om din situation.
Jeg håber, mine forslag kan hjælpe dig og din kæreste, sådan at I begge har det godt i jeres forhold, og der er plads til hinandens grænser.
Mange hilser BørneTelefonen