Brev
Kæreste får ikke udløsning
Når jeg giver min kæreste handjob eller har sex med ham, kommer han ikke. Han kan kun, når ham onanerer – også foran mig. Vi har været sammen i et halvt år nu. Vi har aldrig haft det bedre sammen, end vi har det nu. ‘
Vi har snakket om problemet mange gange, men det ender altid med, jeg bliver ked af det, fordi jeg tror, det er min skyld.
Er der noget, jeg kan gøre, for at han får udløsning?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Du ville blive overrasket over, hvor mange der har dette problem. Med andre ord: I er ikke alene! Men rigtig mange er bange for at snakke om det. Derfor er det også bare smadder godt, at du har skrevet herind. Jeg vil meget gerne give jer nogle råd til, hvordan I får det bedre med det som sker og måske endda sammen kan ændre det.
Først og fremmest er dette ikke problem, der kan løses over natten. Det kan jeg lige så godt sige med det samme. Derfor er det også så vigtigt, at I har tålmodighed og forståelse for hinanden. Uden det, tænker jeg, at det kan være svært at nå et rart sted, hvor I kan tale om dette uden følelsen af at sige noget forkert. Det vil jeg meget gerne hjælpe dig med.
Mit svar kommer til at være langt. Derfor er det også en god idé, hvis du allerede nu gemmer det.
Hvis man ikke kan komme, kan det blive et stort problem i parforholdet. Det kan det fordi, det selvfølgelig er rart at komme. Men det kan også handle om, at vi alle sammen har en historie om, at det er ultra nemt at komme. En dreng skal nærmest bare kigge på et sæt flotte bryster og så kommer han – eller hvad? Sådan er det faktisk slet ikke.
Ofte har drenge fx svært ved at få udløsning, når de kommer i et nyt forhold. Ligesom andre drenge har svært ved at få rejsning.
For mange handler det om, at de bare gerne vil gøre det godt. “At gøre det godt” handler ofte om at komme under sex.  For “rigtige mænd” kommer altid – sådan er historien jo.  Men der sådan er det bare ikke i virkeligheden.  Samtidig er deres kæreste måske også særligt dejlig og derfor vil de gerne være ekstra gode i sengen. Det kan give et pres på drengens skuldre – og faktisk kan det betyde at han ikke kan komme.
For hovedet og penis er forbundet. Hvis din kæreste er meget nervøs for, at han ikke skal komme kan det derfor bliver endnu sværere.
Sker det først én gang, sker det ofte flere gange. Drenge oplever, at det giver endnu et pres. Hvis det er gået galt én gang, må det jo ikke gå galt igen. Her skal vi tilbage til, hvordan hovedet og penis er forbundet. For hvis man er bekymret for, at noget skal ske igen, kan det være meget svært ikke at tænke over det. Det kan være du også kender det selv?
Efter det er sket nogle gange, begynder man måske at tale om det i forholdet. Præcis som I nu gør. Som udgangspunkt er det jo altid en rigtig god idé at tale om det som er svært. Derfor er det også rigtig godt, at I kan tale om jeres seksuelle problemer. Men måske en del af problemet alligevel opstår på grund af det. Her tænker jeg på når du fortæller, hvordan det ofte ender med, at du bliver ked af det.
Jeg ved godt, at det er mega svært, men for dig bliver første skridt at stoppe med at tro, at det handler om dig. Det er et vigtigt skridt, for jeg tror måske, at det giver din kæreste rigtig dårlig samvittighed. Jeg ved godt, at det ikke er din mening. Men tænk på om din frygt for, at du er problemet stammer fra andre steder end din kæreste. Han har tydeligvis lyst til at have sex med dig. Jeg tænker altså ikke at problemet er her. Giver det mening?
Den dårlige samvittighed kan også komme til at føles som endnu et pres. Måske det giver ham følelsen af, at der er noget galt med ham, fordi han ikke kan gøre dig glad. Jeg tror nemlig rigtig gerne, at han vil vise dig, at han tænder på dig. Men det er svært, fordi måden man han skal vise det på er ved at komme. Hans krop spænder på den måde ben for ham. Hvad tænker du mon om det?
Et godt råd til jer begge er derfor også, at prøve at nyde den sex i har nu – også selvom han ikke kommer. Måske det også kan hjælpe jer, hvis I tænker på, at sex ikke kræver en udløsning. På en måde er det med, at drengen skal komme, jo også bare en historie vi alle sammen har fundet på. Men den historie behøver ikke at være den eneste rigtige.
Hvorfor er det for eksempel ikke et ligeså højt mål, at du skal komme? Hvad nu, hvis I laver en aftale om, at sex er færdig når du er kommet…? Hvis du altså har lyst til det..? På den måde fjerner I fokus fra ham og placerer det på dig. Det kommer altså til at handle om, at du bestemmer hvornår det slutter  – og han får en pause fra at være i fokus. Det tror jeg kan være rart for jer begge to.
En anden sjov ting I kan prøve, er at sætte en alarm mens i har sex. Jeg ved ikke hvor længe I plejer at dyrke sex, men prøv at sætte en alarm til lidt kortere tid end I plejer. På den måde kan det være, at det vil give noget uventet, hvis i pludselig er tvunget til at stoppe før I har lyst. Det vigtigste er bare, at I fjerne fokus fra udløsningen og forsøge at gøre det sjovt, at have sex igen. Det tænker jeg er godt for jer begge to. Måske du er enig.
Afslutningsvis vil jeg også fortælle, at det kan handle om onani. Nogle forskere mener, at drenge, der onanere meget stramt (altså med et stramt greb om penis) kan have svært ved at komme under sex. Simpelthen fordi, at de har vendt sig til en stramhed, der slet ikke kan findes i skeden.
Hvis din kæreste onanerer, kan det derfor også være en idé at fortælle ham, at han bør gøre det mindre stramt. På den måde kan han nemlig lige så stille vende sig til også at komme under sex.
Måske du også har mod på, at vise din kæreste mit svar? Jeg tror også, at det vil være rart for ham vide, at han ikke er den eneste der har det sådan. I kan også læse mere om det her.
Der er desværre ikke et klart råd, i forhold til, hvad der kan løse problemet her og nu. Jeg kan altså ikke konkret svarer på, hvordan du giver ham en udløsning idag. Som beskrevet tidligere kan det tage noget tid før der sker en forandring. Men forandring kommer ofte, hvis man arbejder med sig selv og de sexhistorier vi alle bærer rundt på. Det håber jeg, at du/ I har mod på. Det lyder nemlig som om, at I er rigtig glade for hinanden.
Nu siger jeg det lige en sidste gang: Det handler ikke om dig. Det er ikke fordi han ikke tænder på dig. Måske det er en rar måde at slutte svaret på. Jeg håber, at det har givet dig ro, men også nogle idéer til, hvordan i sammen kan løse det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen