Brev
Jomfru og træt af det hele.!
Hej!
Jeg er en pige på 17 år, og jeg tænkte jeg ville skrive til jer, fordi jeg ikke aner hvad jeg skal gøre.
Jeg har virkelig dårlig selvtillid og selvværd, og hver gang det bliver weekend og jeg er alene, begynder alle de negative tanker at komme, så derfor vil jeg gerne have nogle andres syn på sagen.
Sagen er den, at jeg stadig er jomfru.
Jeg er ikke særlig populær og har aldrig været tæt på at have en kæreste. Det er nok mest fordi jeg er meget genert og ikke rigtigt føler at jeg kan snakke med folk – især ikke på en date, hvor man sidder og “bedømmer” hinanden!
Men jeg bliver rigtig glad for fyre, når jeg får alkohol, og jeg har for eksempel de sidste 3 uger været til 3 fester, hvor jeg har kysset med en dreng til hver fest.
Problemet er lidt, at nu hvor jeg er i min alder vil alle drengene have sex til festen, og det er ikke fordi jeg ikke vil, problemet er bare at jeg er jomfru og alle siger, at den første gang skal være speciel, og jeg ikke burde miste min mødom til en random fyr på et random toilet.
Jeg har til fester givet fyre blowjobs, men jeg vil ikke så gerne have de rør ved mig, da jeg bliver for usikker (dette kommer dog an på, hvor fuld jeg er)…
Det jeg så også bliver ret ked af, er at de aldrig skriver dagen efter, på trods af de har min snap eller facebook og har lovet at skrive.
Ved det hele lyder meget forvirrende. Måske lyder det også som et åndsvagt problem, men det her med at være jomfru fylder bare rigtigt meget!
Alle mine veninder er ikke længere jomfru, men det er drengene heller ikke.
Og det der bekymrer mig mest er, at hvis jeg så får en kæreste på et eller andet tidspunkt, så har han måske været sammen med mange, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre…
Så skal jeg bare få det overstået? Eller er det noget jeg vil fortryde?
Forstår ikke hvorfor drenge vil kysse og have sex, men ikke skrive dagen efter, når de vil det med andre…
Hjælp.
Kh. Den forvirrede
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år,
Tak, for dit brev. Det er så godt, at du har skrevet her, det er mange tanker der fylder for dig og du beskriver dine følelser rigtig flot. Jeg ved at der er rigtig mange, der kan genkende sig selv i dit brev.
Det med at være jomfru og hvornår man skal have sex første gang og hvordan det skal være, er tit noget, der kan fylde meget når man er ung. Du skriver, at alle dine venner og drengene, ikke jomfruer længere. Det er sikkert rigtigt, for nogle af dem,  men der er også nogle der kommer til at pynte lidt på sandheden, netop fordi at man ikke har lyst til at sige man er jomfru. Det vil sige, at der helt sikkert er flere i din omgangskreds, der ligesom dig er jomfru. Men mange vil hellere lade som om end at være den, der har taget et andet valg end fx “bare at få det overstået”. Jeg synes, det er ret sejt at du har dine overvejelser og det tænker jeg, at du skal være tro mod dig selv.
Du beskriver, at du til fester kysser med fyre og også laver lidt mere end det.  Det er vigtigt, at du mærker efter, hvor langt du gerne vil gå. Det kan være fint, at prøve sig frem til fester, hvor der også er alkohol indblandet, men du skal være opmærksom på at dine grænser ikke bliver overskredet.
Man kan nemt komme til at sammenligne sig med andre, især når det kommer til drenge og deres interesse, samt seksuelle erfaringer. Men det er bare sådan, at alle er forskellige. Nogle har sex i en tidlig alder, måske endda for tidlig, og andre venter på den rigtige og andre igen, kan have lidt svært ved at finde den rigtige og det rigtige tidspunkt. Men alle løsningerne er ok, når man selv er med til at tage beslutningen. Og jeg synes, at du skal vente på den rigtige dreng og det rigtige øjeblik, selvom det godt kan være svært. Jeg kan jo se i dit brev, at du møder fyre til fester og mon ikke du på et tidspunkt også møder én, der skriver dagen efter. Det tror jeg helt bestemt.
Jeg tror, at der kan være mange årsager til at drenge ikke skriver dagen efter, så det kan være svært at komme med et svar på, hvorfor det er sådan. Måske er det sådan de er, måske er det generthed eller andre ting. Jeg tænker dog, at hvis du møder én du virkelig synes er sød, kan du jo også selv tage initiativet til at skrive. Det kan måske godt være lidt svært, at få gjort, men på den måde får man da et klart svar fremfor uvisheden.
Jeg ønsker dig held og lykke, med at finde den rigtige dreng for dig. Jeg synes ikke at du skal haste dig ud i noget, men have ro omkring, at alle er forskellige og at man gør tingene i forskelligt tempo.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, vi har flere forskellige rådgivningsmuligheder, og der sidder altid voksne klar til at tale med dig og lytte. Du kan også kigge på den første gang hos sexliniens rådgivning: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang.aspx
Kærlig hilsen
BørneTelefonen