Jomfru og træt af det hele.!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Tak, for dit brev. Det er så godt, at du har skrevet her, det er mange tanker der fylder for dig og du beskriver dine følelser rigtig flot. Jeg ved at der er rigtig mange, der kan genkende sig selv i dit brev.

Det med at være jomfru og hvornår man skal have sex første gang og hvordan det skal være, er tit noget, der kan fylde meget når man er ung. Du skriver, at alle dine venner og drengene, ikke jomfruer længere. Det er sikkert rigtigt, for nogle af dem,  men der er også nogle der kommer til at pynte lidt på sandheden, netop fordi at man ikke har lyst til at sige man er jomfru. Det vil sige, at der helt sikkert er flere i din omgangskreds, der ligesom dig er jomfru. Men mange vil hellere lade som om end at være den, der har taget et andet valg end fx “bare at få det overstået”. Jeg synes, det er ret sejt at du har dine overvejelser og det tænker jeg, at du skal være tro mod dig selv.

Du beskriver, at du til fester kysser med fyre og også laver lidt mere end det.  Det er vigtigt, at du mærker efter, hvor langt du gerne vil gå. Det kan være fint, at prøve sig frem til fester, hvor der også er alkohol indblandet, men du skal være opmærksom på at dine grænser ikke bliver overskredet.

Man kan nemt komme til at sammenligne sig med andre, især når det kommer til drenge og deres interesse, samt seksuelle erfaringer. Men det er bare sådan, at alle er forskellige. Nogle har sex i en tidlig alder, måske endda for tidlig, og andre venter på den rigtige og andre igen, kan have lidt svært ved at finde den rigtige og det rigtige tidspunkt. Men alle løsningerne er ok, når man selv er med til at tage beslutningen. Og jeg synes, at du skal vente på den rigtige dreng og det rigtige øjeblik, selvom det godt kan være svært. Jeg kan jo se i dit brev, at du møder fyre til fester og mon ikke du på et tidspunkt også møder én, der skriver dagen efter. Det tror jeg helt bestemt.

Jeg tror, at der kan være mange årsager til at drenge ikke skriver dagen efter, så det kan være svært at komme med et svar på, hvorfor det er sådan. Måske er det sådan de er, måske er det generthed eller andre ting. Jeg tænker dog, at hvis du møder én du virkelig synes er sød, kan du jo også selv tage initiativet til at skrive. Det kan måske godt være lidt svært, at få gjort, men på den måde får man da et klart svar fremfor uvisheden.

Jeg ønsker dig held og lykke, med at finde den rigtige dreng for dig. Jeg synes ikke at du skal haste dig ud i noget, men have ro omkring, at alle er forskellige og at man gør tingene i forskelligt tempo.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, vi har flere forskellige rådgivningsmuligheder, og der sidder altid voksne klar til at tale med dig og lytte. Du kan også kigge på den første gang hos sexliniens rådgivning: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang.aspx

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?