JOMFRU OG LØGNER.

Kære BTF, Jeg er en pige på de 17 år.

Da jeg var 14 år gammel, fik jeg en kæreste som var 16 år og det gik op for mig at sex var en del af et ”normalt” forhold.

Jeg var super genert og kom til at sige til en fest at jeg ikke var jomfru, at jeg havde haft sex flere gange og fortalte mine ynglings stillinger osv.

Mig og min kæreste (A) var til en fest og blev rimeligt fulde og tog hjem og sov hos ham, jeg havde lyst til at have sex med ham, men jeg var virkelig bange for at det ville gøre ondt og at han ville opdage at jeg havde løjet overfor ham.. Men vi begyndte at tage tøjet af og da han prøvede at penetrere gjorde det sindsygt ondt og jeg prøvede at bilde ham ind at det var fordi jeg havde min menstruation (som var rigtigt) og vi stoppede.

vi var sammen on/off i 6/7 mdr og jeg kom med alle mulige mærkelige undskyldninger for hvorfor vi ikke kunne have sex sammen.

Da jeg så fyldte 16 var jeg sammen med en transkønnet (ftm) og vi havde sex men ”han” penetrerede jo ikke og er derfor stadig jomfru idag.

Jeg vil bare gerne have det overstået, jeg har altid tænkt at jeg godt kunne tænke mig at det skete mens den anden person var fuld (så han ikke lagde mærke til at jeg havde ondt osv)..

Men, jeg har altid gerne ville have at det skulle være sammen med (A) fordi han er den eneste der nogensinde har kunnet tænde mig, hvilket ligesom ville hjælpe den første gang mod smerten..

( Det skal lige siges at jeg har meget svær angst ).

Jeg ved godt det her ikke er et spørsmål som sådan, men hvad skal jeg gøre?

Tage i byen og bare finde en tilfældig?
Spørge min eks (A) og fortælle ham sandheden?
Vente på den ”rette”?

Hilsen den løgnagtige jomfru.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Du skal vide, at du langt fra er den eneste, der har løjet, når det handler om den første gang. Der er nemlig mange “historier”, der handler om, hvornår man bør have haft sex, og det er rigtig ærgerligt. I Danmark har ca. halvdelen haft sex, når de er 16 år. Det betyder med andre ord, at den anden halvdel stadig har det til gode.

Sex behøver derfor på ingen måde at være en del af et “normalt” forhold, når man er teenager! Slet ikke. Sex kræver nemlig, at begge parter har lyst – og det kan tage tid.

Omvendt er det ofte i teenageårene, at mange har deres debut, og hvis man ellers får nogle gode oplevelser med sex, har man både mod på og lyst til at være i et forhold, hvor man også har sex i fremtiden. Det er også derfor, at man taler om, at det er godt, hvis man får nogle gode erfaringer, som man kan “tage med sig”.

Der er ingen, der er verdensmestre til noget, man ikke har prøvet, og derfor synes jeg bestemt, at du skal være ærlig og fortælle, at du ikke har haft sex. Det er ingen skam. Det vil helt sikkert gøre, at du kan slappe meget bedre af, og så vil oplevelsen også blive meget bedre og samtidig være noget, I kan dele.

Du nævner selv 3 scenarier:

  1. At tage i byen og finde en tilfældig: Det er ofte ikke på den måde, man får den bedste oplevelse, når det er første gang. Det vil i så fald være med en person, man ikke nødvendigvis er tryg ved, og det kan gøre, at man føler sig meget “anspændt”, hvilket heller ikke hjælper på eventuelle smerter.
  2. Spørge din eks: Jeg synes, det lyder som en god ide. Du er glad for ham, du tænder på ham – og det lyder til, at han er en person, der betyder noget for dig. Så hvis du føler dig parat, synes jeg helt sikkert, at det er en mulighed. I stedet for at tage det al for seriøst, kan du jo grine lidt og sige, at du ikke ved, hvorfor du overhovedet løj til at starte med, men at du altså rigtig gerne vil være sammen med ham. Det er i hvert fald en mulighed.
  3. At vente på den “rette”: Det er svært at vide, hvem der er den rette. Det er der måske mange, der kan være. Det vigtigste er, at man lytter til sig selv og først har sex, når man selv har lyst. Om det er med en ven, en eks-kæreste, en “tilfældig” eller en kæreste er faktisk ikke det vigtigste, så længe det er en person, som man føler, man kan være ærlig og sig selv overfor. Mon det giver mening?

Jeg håber, du kan bruge mit svar og mærker efter, hvad der føles rigtigt for dig. Hvis du er nysgerrig, kan du læse mere om den første gang på Sexlinien.

Du er også velkommen til at kontakte os igen på 116111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?