Brev
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv
Hej,
jeg er en dreng på 14 (om 10 dage 15) som har nogle problemer med selvværd, omgangskreds og seksualitet.
Ja.. jeg kan vel lige så godt starte helt fra starten:
Jeg er som sagt en dreng på 14 år som altid har haft et kompliceret problem omkring vennekreds.
Allerede fra 0. klasse af har jeg følt mig mest komfortabel ved at gå sammen med piger. Jeg kan også godt gå med et par enkle drenge, men der skal være noget specielt over deres personlighed, og med det mener jeg at de skal kunne relatere til nogle af de ting som jeg har med at gøre, plus de skal være der for en, altid.
De første fem år af folkeskolen gik jeg kun sammen med piger, og hvis jeg ikke gik sammen med piger, så gik jeg en smule for mig selv. Jeg har altid anset det for at være et problem, da jeg (som sagt) er en dreng. En halvdel af mig har sagt til sig selv, at jeg bare må acceptere det som det er, mens den anden halvdel siger til mig, at jeg brude prøve at få drengevenner. Selvfølgelig kan man snakke med piger om mange ting, og med den gruppe pigevenner jeg har haft, rigtig mange ting. Men der er bare visse ting som man bedre kan snakke med drenge om.
Da jeg altid har gået sammen med piger (næsten) så har deres opførsel vel også ”smittet af” på¨mig. Jeg kan være meget feminin på mange punkter, og det har jeg det fint med. Det elsker jeg faktisk også ved mig selv, da det også gør at jeg på en eller anden måde er meget moden på visse punkter. Fx hvis nogle drenge og piger begynder at være racistiske eller nedgøre homoseksuelle, jamen så prøver jeg at få dem til at være mere rationelle i det, da jeg er stærkt imod det. Nogengange uden held, da folk jo har deres meninger, men videre i teksten.
Mange af de feminine træk kommer mange gange frem i hverdagen, og det har haft sin konsekvenser overfor mig. Jeg er tit blevet kaldt homoseksuel eller fået at vide at jeg sikkert bliver homoseksuel, hvilket ikke altid er sjovt.
Ikke at jeg syntes det er en negativ ting at være (da jeg jo er stærkt imod nedgørelse af homoseksuelle osv), men jeg vil ikke anerkendes for noget jeg ikke er, eller noget jeg måske ikke har fundet frem til selv endnu. Det er der jo ikke ret mange som vil.
Efter at blive kaldt det så mange gange, så har jeg undret mig over, om der kunne være noget i det. Jeg har studeret lidt i det fysisk, og jeg har mange gange funderet over det. Jeg har skrevet ind to gange før, og den ene gang omhandlede faktisk min tvivl på min seksualitet. Jeg kigger meget ofte på drengene på min årgang og tænker på dem, ja jeg har måske et lille ”crush” på en lige nu, men det har jeg ikke fortalt til nogen.
Jeg er med tiden blevet kaldt ”homo” eller ”bøsse” rigtig ofte, og det gør mig ked af det, da jeg som sagt ikke har fundet frem til det selv endnu, og plus jeg ved at dem som førhen har sagt det ikke har ment det på en positiv måde. Det er nok også lidt det der har ødelagt mit selvværd..
Ja, jeg har bumser, misfarvede tænder, et kæmpe ar efter et styrt fra en måned siden og noget meget tykt stort hår. Andre folk lægger ikke mærke til det overhovedet længere, men efter at blive kaldt alt det som jeg er blevet kaldt førhen har fået mig til at tænke ”Jamen hvis folk siger det, så må de jo lægge mærke til mig”.
Mange af de ”små” detaljer jeg hader ved mig selv er blevet til noget der er alt alt for stort, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg prøver virkelig at gøre alt hvad jeg kan for at få et lykkeligt liv.
Mine karakterer i skolen er rigtig gode, så der er intet der.
Det er kun de her irriterende personlige problemer. Jeg ved udmærket godt at det er en del af pubertetalderen, men jeg kunne godt bruge nogle gode råd.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du Tusind tak for dit brev. Det er et fantastisk brev, du har skrevet, som virkelig giver et indblik i både dit liv og dine tanker. Jeg er meget imponeret over den indsigt, som brevet vidner om. Du skriver selv, at du måske er mere moden end andre drenge på din alder. Det tænker jeg også, du er. Det virker som om, du både er meget afklaret og samtidig også meget forvirret. Det hører puberteten til, men derfor kan man sagtens have brug for nogle råd som ikke bare er, at det går over igen. Jeg vil gerne prøve at give dig nogle råd, som jeg håber, du kan bruge til noget. Det gør mig glad, når jeg læser, at du også kan se en masse positive ting ved dig selv og i dit liv. Du skriver fx, at du får gode karakterer i skolen. Gode karakterer gør selvfølgelig ikke, at du bliver mere afklaret og at folk lader være med at komme med nedgørende kommentarer, men jeg tror, det kan være en stor styrke for dig, at du også kan se de positive ting. Du skriver, at du ikke ønsker at blive anerkendt for noget, du ikke er. Det har jeg ikke før set formuleret på den måde, men måden du beskriver det på, giver virkelig god mening. Sådan som du skriver det, kommer jeg til at tænke på, at det måske handler om, at man kan have det svært ved at  blive sat i en bestemt ”bås” – også selv om man måske ikke synes det er en ”dårlig bås”. Det kan virke som snærende bånd, hvis man får en følelse af, at man skal være på en bestemt måde. Er det mon en følelse, du kan genkende? Du skriver også, at dit selvværd måske er blevet ødelagt, fordi folk kalder dig homo. Det tænker jeg, du kan have meget ret i. Hvis vi over en længere periode bliver behandlet dårligt eller kaldt ting vi ikke har lyst til at blive kaldt, er det helt naturligt, at det påvirker os.  Du fortæller også, at der er små detaljer ved dig selv, du hader, som er blevet alt for store. Kan det mon også hænge sammen med, at folk kalder dig homo? Jeg bliver nysgerrig efter, hvad det er for detaljer, du ikke kan lide ved dig selv? Jeg vil gerne prøve at udfordre dig på den måde, du tænker om de små detaljer på. Det håber jeg er i orden.  En af de ting, jeg synes du virker til at være stærk i, er at finde de gode tanker om dig selv – fx det om din modenhed og om de gode karakterer. Jeg tænker på, om du mon kan gøre de små detaljer du hader endnu mindre? Kender du den øvelse, hvor man overfor sig selv fremhæver nogle af de gode ting, man har gjort, set ved sig selv eller oplevet i løbet af en dag? Nogle gør det om aftenen, inden de skal sove. Øvelsen går ud på, at man tænker sin dag igennem og finder de gode ting frem. Det kan fx være nogle gode oplevelser, som gjorde en glad. Det kan være en oplevelse af, at andre har henvendt sig til én – altså at man er blevet valgt til af andre. Det kan også være oplevelser af, at man gjorde noget godt for sig selv. Jeg ved, at det for nogle også virker rigtig godt at skrive de gode tanker ned. Nogle aftener er det måske svært at finde de positive tanker, så kan det hjælpe, hvis man kan læse om gode tanker fra andre dage. Jeg bliver nysgerrig efter, om du nogensinde har talt med andre om dine tanker om din seksualitet. Du skriver, at du tidligere har skrevet til BørneTelefonen om de tanker. Måske fik du det råd, at du skulle prøve at tale med nogen om det? Det er et råd vi tit giver, fordi de tanker man går med alene kan være rigtig gode at få sagt højt. Du skriver også, at det er anderledes at tale med drenge end med piger. Det tænker jeg, at du har fuldstændig ret i. Jeg tænker på, om du mon kender nogle voksne mænd, som kunne være gode at tale med? Det kan måske være en lærer, en onkel, en sportstræner eller måske din far? Der er mange voksne, der kan huske tilbage på, at de har været i tvivl om deres seksualitet. Nogle oplever også at blive forelskede i en af samme køn som sig selv – det som du også beskriver, at du måske er lige nu. Hvordan mon det ville være for dig at få sagt højt? I dit tilfælde synes jeg også der er andre gode grunde til, at du kunne tale med fx en voksen om det. Du beskriver, at du bliver kaldt homo. Det er ikke i orden. Det er et øgenavn, som du tydeligvis ikke selv har valgt, og derfor kan det ligne en form for mobning. Jeg ved jo ikke, om du selv har tænkt på det på den måde? Jeg bliver nysgerrig efter, om det er i skolen, du bliver kaldt sådan, og hvis det er dér, om der mon så er nogle lærere i din skole der ved, at du bliver kaldt homo? Jeg tænker, det er vigtigt, at det bliver stoppet, for som du selv skriver, så er det med til at påvirke dit selvværd. Du skriver, at du før har skrevet. Jeg ved ikke, om det har hjulpet dig. Jeg tænker på, om du mon har overvejet at ringe på 116 111  eller chatte på http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx? Det kan give en mere direkte dialog, hvor du vil kunne få hurtigere tilbagemelding på dine overvejelser. En anden mulighed er http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=29496. Kender du den? Her kan du læse om en ung mands tanker om det at være homoseksuel og om andres reaktioner. Jeg håber, svaret har givet dig nogle ideer og muligheder for, at du kan komme videre med at få ændret på din situation. Jeg synes, dit udsagn om, at du virkelig prøver alt for at få et lykkeligt liv er super stærkt. Det kan man slet ikke være i tvivl om, når man læser dit brev og alle de overvejelser, du gør dig. Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med det og endnu en gang takke dig for dit meget indsigtsfulde brev. De største tanker og kram fra BørneTelefonen