Brev
Jeg var så dum
Hej
Jeg er en pige. Jeg var 12 år.
En af mine venner sage at omegle var rigtig sjovt. Jeg prøvet det og det var fint nok.
En dag var der en der vil snappe med mig, så jeg lavede en nu snap. Han sendte et billede af sig selv og han så rart pæn ud, så jeg sende et billede af mig selv , men kun halvdelen a mit Anigt kan man se.
Bagefter så vil han se mine bryster og jeg svare så nej. Og så ville han ik skrive med mig.
Først sende jeg et billede af et bryst fra Google og det virket ikke.
Så jeg var så dum at jeg sendte et billede af mit ende bryst uden ansigt hvor der stod ingen skærmbillede.
Jeg ved ik hvor mange minutter det tog.
Nogle gange kan jeg ikke sove for jeg tænger på det.
Kh 13 årig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Nogle gange, når man bliver forelsket eller bliver tiltrukket af nogen, bliver man så optaget af den person, at man ikke kan tænke på andet.
Og hvis den person så "forlader" én, eller ikke vil tale med én, så vil man gøre nærmest alt for at få ham/hende igen.
Det lyder lidt som om, det er sådan, du har haft det.
Jeg kan forstå, at du godt ved, at man aldrig skal sende nøgenbilleder til nogen, hvis ikke man har lyst. Et nej er et nej. Men du ville så gerne have drengen tilbage, at du ikke kunne lade være med at gøre det. Det er der helt sikkert mange unge piger på din alder, der har prøvet.
Men jeg vil også sige, at det ikke er okay at presse på, for at få nogen til at gøre noget de ikke har lyst til. Og det har ham drengen gjort.
Når man sender et billede på snap, kan man (som du skriver) tage et skærmbillede. Så selvom et billede på snap er væk efter nogle sekunder, så kan man jo desværre ikke trække det tilbage igen, hvis der er taget skærmbillede. Og det ved du også godt. Du prøvede endda at passe på dig selv, ved at skrive det.
Men spørgsmålet er, om han har reageret på det? Så du, om han tog et skærmbillede?
Hvis det er længe siden, og der ikke er sket noget, så kan du sikkert tage det helt roligt. Især hvis man ikke kan se dit ansigt.
Jeg ved ikke, hvor gammel drengen er, men hvis han er 15 år eller ældre, så hedder det "besiddelse af børneporno", hvis han opbevarer eller deler billedet af dig. Det vil sige, at det er strafbart.
Hvis han er under 15 år, så er det stadig ulovligt at dele nøgenbilleder af andre.
Hvis han prøver, at få dig til at sende flere billeder, så skal du sige til ham, at du har taget et skærmprint af hans bruger og hans beskeder, og at du viser det til dine forældre, hvis han ikke stopper med det samme og sletter billedet. Og hvis han er over 15 år, så kan du sige, at han bliver meldt til politiet.
I alle tilfælde synes jeg, at du skal fortælle det til dine forældre, hvis du har mod på dét.
Det er vigtigt, at du ikke går og er bange for, hvad der kan ske - og så de kan hjælpe dig, hvis der skulle ske mere.
Du er også velkommen til at kontakte BørneTelefonen, hvis du har brug for at spørge om noget eller bare tale med en voksen om det.
Det er gratis, og du er anonym.
Kh BørneTelefonen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?