Brev
Jeg tror jeg har en sexsygdom
Hei
jeg er en pige på 14år og har en kæreste på 14 og er ret bange for vi begge har en sexsygdom da vi begge har nogle prikker
jeg under mine skamslæbber og han har næsten på pikhovdet når han trækker sit pik hovedet tilbage og vi vil helst ikke sige det til vores forældre da de først skal hq det afvide når vi er 14 hvad skal vi gjorde
(han har dem os ved maven og lidt ved der der skulle ha været hår men dem prikker ved maven tror jeg ikke er noget kun en aldagi eller fordi han har babeligt sig
mvh pigen og drengen der er forvirret ☺️
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige og dreng på 14 år
Mange tak for jeres brev. Det er godt, at I skriver og spørger, når I bliver i tvivl om noget og ikke rigtigt ved, hvor I ellers kan finde svar.
Det er godt, at I begge er opmærksomme på forandringer i og omkring jeres underliv. Særligt når man er blevet seksuelt aktiv. Det er godt at tage det alvorligt, når man opdager noget, som ser anderledes ud. Ofte vil man finde ud af, at der ikke er noget at være bange for, men det kan være godt at undersøge det.
Det lyder som om, at de prikker I har, er ganske ufarlige. Det kan være talgknopper, som er helt normalt at have ved underlivet - både for drenge og piger. Der kan også være små knopper, der hvor man har behåring, hvilket også kan være på maven. Det er det, man kalder for hårsække. Det er også ganske ufarligt. I kan læse mere om både talgknopper og hårsække her: http://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/knopper.aspx
Knopperne kan også komme, hvis I intimbarberer jer. Altså, hvis I har prøvet at barbere jer ved kønsdelene. Det er noget, som for nogle kan være generende; der kan opstå knopper og irritation i huden.
Hvis I kun har været i seng med hinanden, så er sandsynligheden for, at det er en kønssygdom meget lille. Men går man rundt med en uopdaget kønssygdom, kan det få konsekvenser; ikke nok med at man kan smitte andre, det kan visse typer i værste tilfælde også føre til at man bliver steril.
Den eneste måde at få et sikkert svar, er ved at gå til sin læge. Jeg ved godt, at det kan være grænseoverskridende - men det er det bedste at gøre. Det er generelt en god idé, at få taget et ”rutinetjek” engang imellem, når først man er seksuelt aktiv. Lægen kan kontaktes via det telefonnummer, som står på jeres sygesikringsbevis.
Hvis I taler med lægen og I f.eks. skal behandles en dag, kan det godt være noget, lægen skal fortælle til jeres forældre. Jeg kan godt forstå, at det ikke er den rareste tanke. Men jeg tror, at de fleste forældre vil være glade for, at deres børn passer på sig selv. Og når I begge er under 15 år, så er det som sådan ikke forkert, at I har haft sex - i hvert fald ikke i følge den seksuelle lavalder.
Det er også muligt at tage en snak med sundhedsplejersken på jeres skole, hvis I vil vide mere om for eksempel prævention.
De bedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen