Brev
Jeg tør ikke??
Kære BB.
Jeg er en dreng på de 16 år, og jeg har et lille problem. Jeg har altid tændt på piger, jeg har også haft kærester(piger), men her for ca et halvt år siden begyndte jeg at blive tændt af andre mandlige mennesker, mest ældre mænd. Altså 20-30 år alderen. Så jeg har et spørgsmål og et problem. Først, er jeg bi??
og nu til problemet. Jo det er sådan at jeg har aftalt at mødes med andre mænd op til flere gange på en adresse. Men hvergang at jeg skal til at tage afsted tør jeg simpelthen ikke.. Har kun aftalt at sutte dem og kæle med dem, og tanken tænder mig virkelig meget. Men hvad kan jeg gøre for at jeg får mod til det, for jeg vil virkelig gerne, men tør ikke i sidste ende!:-(
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om din tvivl. Jeg kan godt forstå, du bliver usikker på, hvad du mest er til piger, drenge eller begge køn.
Jeg kan desværre ikke give dig et endegyldigt svar på, om du er det ene eller det andet. Uanset hvad du er til, tænker jeg det vigtigste er, at du stadig er tro mod dig selv.
Når jeg læser dit brev, virker du på mig som en god dreng med en dejlig åben personlighed. Alligevel kan jeg godt forstå, at det må være svært for dig, at blive i tvivl om, hvad du står for.
Jeg vil gerne fortælle dig, at der er mange unge på din alder, der oplever at være tiltrukket af deres eget køn eller begge køn i perioder. Det er absolut normalt, og ikke noget der er specielt for dig. Derfor kan jeg godt forstå, hvis det er noget du tænker meget over.
Du fortæller ikke noget om, hvor du har fået kontakt til de mænd, du fortæller om. Jeg læser det, som om det er nogen du ikke kender i forvejen. Kan det være derfor, du i sidste ende fornuftig som du lyder til springer fra.
Jeg kan godt forstå hvis du oplever, at du tænder på disse fremmede mænd. Specielt hvis I har skrevet om, hvad det er I skal gøre ved hinanden. Men jeg synes at det er en meget risikabel måde at gøre sig sine seksuelle erfaringer på...
Du spørger direkte om, hvad du skal gøre for at få mod til, at være sammen med de mænd, du ikke kender. Mit råd til dig bliver på det område, at jeg fraråder dig at være sammen med dem og møde dem. I stedet give dig et par andre forslag, som jeg håber du kan bruge.
Når du er usikker på, om du er til begge køn, skyldes det så måske, at din erfaring med at være sammen udelukkende er med piger. Selv om det kan være vanskeligt, tænker jeg det vil være meget mere trygt for dig, at eksperimenterer i den seksuelle retning med en dreng, du kender i forvejen. En dreng som du har tillid til og som også gengælder dine følelser, kunne det være en mulighed for dig..?
www.sexlinien.dk har et rigtig godt tema om homoseksualiet- måske kunne du starte med at tjekke deres site ud og se om de har nogle gode ideer til, hvordan du evt. kunne udforske dine fantasier på en sikker måde..?
Måske har du brug for at tale om de følelser du har og den tvivl om dit tilhørsforhold. I den forbindelse kan du ringe til Børns Vilkårs BørneTelefonen på 116 111 og tale om hvordan du har det med en af rådgiverne. På BørneTelefonen kan du ringe anonymt.
Jeg tænker også, det kunne være en mulighed for dig at vende dine tanker over UngeChatten. Den kan du også finde via Børns Vilkårs hjemmeside.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?