Brev
Jeg lever i fortiden
Hej,
jeg er en dreng på 14 år, som føler, at alt går ned ad bakke.
Jeg tror aldrig jeg har haft det så svært i mit liv.
Det er simpelthen gået så meget ned, at jeg for to uger siden endte med at skære i mig selv med en kniv. Grunden til dette var ren og skær vrede og ensomhed.
Jeg starter helt fra begyndelsen:
Lige siden jeg startede i skolen som 6-årig, har jeg næsten altid gået med sammen med piger. Grunden til at jeg i 0-klasse begyndte at gå sammen med den her lille gruppe piger, var fordi at størstedelen af drengene i min klasse spillede fodbold, og så var der også to andre drenge i min klasse, som jeg bare intet havde tilfælles med.
De første to år af folkeskolen blev jeg mobbet med mit temperament, men det stoppede så til sidst i første klasse.
i anden og tredje klasse gik det nogenlunde. Jeg havde mine tre pigevenner, som så også var mine bedste venner, og alt var okay, hvis man ser bort fra, at jeg altid følte mig som et hængeparti. Det var altid mig der skulle gå hen til dem, og det irriterede mig grænseløst meget.
I fjerre klasse føltes det godt nok. Jeg følte endelig, at jeg også havde fået en bedste ven, da jeg begyndte at være rigtig meget sammen med den ene af de her tre piger. Lad os kalde hende E. E og jeg var meget tit sammen, og der var perioder, hvor vi kunne være sammen i næsten hele uger i træk, men alt det ændrede sig i 5. klasse.
I femte blev hele min skole rykkede over til en helt ny skole (plus en masse andre skoler) og jeg mistede sådan lidt kontakt til dem alle tre: E fik en helt ny veninde, de to andre piger blev ved med at være sammen, og jeg var fuldstændig ”lost”. Jeg var kommet i en anden klasse end de andre, og jeg havde det ikke så godt med det i starten. Men med tiden fik jeg også nye venner, og så var alt godt for de næste to års tid.
Jeg havde den bedste klasse nogensinde i 5. klasse og 6. klasse, men vi alle blev rykket rundt da vi skulle i syvende klasse, og det var faktisk først der, at jeg begyndte at gå sammen med andre drenge.
Det gik faktisk okay de første to måneder af syvende klasse, men rygterne gik rundt på min årgang, og jeg blev til sidst kendt som drengen der helt sikkert blev homoseksuel. Det tog hårdt på mig, for jeg ville ikke anses for at være noget jeg ikke er, eller var. Halvejs gennem syvende klasse begyndte tankerne virkelig at gå rundt, og jeg begyndte at blive virkelig interesseret i andre drenge. Samtidig med at jeg fandt ud af, at jeg havde en interesse for andre drenge, fik jeg også at vide af en af mine bedste venner på det tidspunkt (som også var en dreng) at selv hans storesøster på 18 troede jeg var homoseksuel. Siden han sagde det, gik det først rigtigt ned ad bakke.
I resten af syvende klasse var jeg ikke mig selv. Det kan da godt være at jeg rystede rygtet lidt ad mig på det tidspunkt, men jeg var jo ikke mig selv.
Da vi startede i ottende klasse, så begyndte jeg at hænge mindre og mindre ud med den her drengegruppe her, og jeg gik mere og mere end i klassen ved siden af min klasse, hvor jeg fik (og har) nogle rigtig gode venner.
Sidst i 2013 begyndte jeg at snakke rigtig meget med de 2 af mine gamle barndomsvenner. E var/er stadig næsten kun sammen med den her pige, men det var/er faktisk okay. Nu sidder jeg her den 31-03-2014, og jeg har fået mine 2 barndomsvenner tilbage, og nu føler jeg at jeg endelig passer ind et sted, og så alligevel ikke.
Alt det der er sket med årene har på en måde påvirket mig: Selvom at jeg føler, at jeg endelig har fundet min tryghedskreds af venner, så irriterer det mig stadigvæk grænseløst, at jeg kun er sammen med piger.
Selvom jeg normalt er glad, så slår fortiden mig stadigvæk i baghovedet nogen gange op til flere gange om dagen. Jeg har så tit oplevet, at jeg sidder og hører gammelt musik fra da jeg var et mindre barn, hvis man kan sige det sådan. Jeg ville sådan ønske, at jeg kunne kravle tilbage til starten af tredje klasse, hvor at jeg måske følte mig lidt som et hængeparti, men hvor alt stadig var ti gange meget nemmere.
Jeg tænker så meget på fortiden og min seksualitet lige nu, at jeg glemmer at skabe en fantastisk nutid, som jeg kan se tilbage på om 10 år, og så kalde en fantastisk fortid.
Jeg beklager meget, at dette er endt med at blive til en lang roman om ca. hele mit liv, men jeg følte, at det hele skulle med.
Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Mange tak for dig ærlige brev, hvor du på en rigtig god måde får beskrevet dine tanker og din situation. Jeg synes, at det er flot, du har skrevet herind. Det kan være svært, hvis man ikke føler, at man bliver accepteret som den man er og ud fra hvem man godt kan lide at bruge tid med. På en måde kan man også blive opslugt af at modbevise det andre siger og så kommer man til at bruge en masse energi på det. Samtidig kan man blive ked af det, hvis man så ikke føler, at det ændrer noget. Gad vide, om du har haft det sådan eller helt anderledes?
Mit svar er lidt langt, det håber jeg er okay. Jeg synes, det er flot, at du står ved, hvem du gerne vil være venner med og hvordan du er som person. Det kræver utrolig meget viljestyrke og mod at kunne stå fast og blive ved med at have pigevenner, selvom der går rygter om, at man er homoseksuel.
Har du mon talt med dine venner om, hvordan du oplever hele situationen og hvor meget du synes, at det fylder for dig og på en måde ’holder dig nede’ i forhold til at kunne nyde nutiden, som du skriver, at du gerne vil? Måske har de idéer og forslag til, hvad der kan gøres for, at det bliver anderledes. Det kan også være rart at have nogen, som kan støtte en, når man synes, at det er svært.
Derudover lyder det for mig til, at du vælger og får venner ud fra, om du har det godt med dem og føler dig tryg. Det er godt at kunne mærke efter, hvilken form for venskab man sætter pris på lige meget hvilket køn de er.
En mulighed for at ændre situationen kan være ved at tale med den lærer, som du er mest tryg ved. Det er sådan, at lærerne på din skole skal hjælpe med, at der er en god stemning på skolen. En hjælp kan derfor eventuelt være at tale med en lærer om, hvordan du oplever det hele og hvor meget det går dig på. Det kan også åbne op for en klassesnak om, hvordan I taler til hinanden og at det ikke er okay at lave rygter om hinanden. Hvem tænker du kunne være god at tale med og hvornår kunne være et godt tidspunkt?
Jeg kan godt forstå, at du synes det er hårdt at være oppe imod – det kan nemlig være en sej kamp at være oppe imod drillerier og rygter. Ens seksualitet er en del af ens person, som fylder mere end man lige er klar over. Det kan også tage lang tid før man finder frem til, hvordan man forholder sig til sin egen seksualitet. At blive mødt med noget, som man ikke føler passer til en selv, kan derfor føles svært, da man på en måde ikke bliver anerkendt for den man er. Derfor skal der også gøres noget ved det og du skal have hjælp til at ændre situationen.
Du nævner ikke selv dine forældre, men ved de, hvordan du har det? Jeg har talt med andre, som synes det er dejligt at kunne få talt ud til og få støtte fra ens forældre. De vil også kunne tale med dig om, hvad der kan gøres for at ændre situationen. Hvordan ville det være for dig?
For to uger siden kom det så langt, at du skar i dig selv. Det kan nogle gange være sådan, at man skærer i sig selv for på en måde at kunne kontrollere ens følelser, hvis man føler, at det hele er ved at ”løbe løbsk”. Gad vide, hvorfor du gjorde det? Jeg tænker, at det ikke skal være sådan, og at det godt kan blive anderledes. Jeg tænker, at du ikke skal være alene med dine tanker. Hvordan ville det mon være for dig at tale med dine forældre om, hvad der er sket? Jeg tænker, at du vil kunne tale med dem om, at du har skåret i dig selv og hvad det er for følelser du har indeni. Du kan også tale med dem om, hvad der kan gøres. En måde at vise dem, hvordan du har det, kunne for eksempel være ved at vise dem det her brev. På den måde kan de se, hvordan du oplever det hele. Kunne det være en mulighed? Ellers er en mulighed at fortælle det til din lærer og sige, at du gerne vil have hjælp til, at det bliver anderledes. Vil det mon være en hjælp for dig?
Du er meget velkommen til at ringe eller SMS’e til BørneTelefonen på 116 111. Måske kan det være rart for dig at få talt det igennem med en rådgiver, som ikke er viklet ind i det hele og som gerne vil hjælpe dig med din situation. Du vil være helt anonym.
Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med din situation. Som jeg har skrevet tidligere kræver det helt vildt meget at kunne holde fast i sig selv, hvem man er og sige fra overfor andre – det er en styrke som du kan bruge fremover.
Mange hilsner fra BørneTelefonen.