Brev
Jeg kan lide en dreng, men jeg er ikke homo
Hey
jeg er en dreng der lige er startet i 9. klasse.
jeg har lige slået op med min kæreste, som er en pige, og jeg har haft meget sex med hende, og jeg tænder på heteroseksuel porno.
men der er en dreng i min parallel klasse, som jeg godt kan lide, men ikke på en måde hvor jeg vil have sex med ham, men jeg vil være sammen med ham hele tiden, og jeg vil gerne snave og kysse, men jeg vil ikke have sex.
Men nu ved jeg ikke om jeg er homo, eller noget andet, eller om jeg bare er forvirret.
håber i vil svarer
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Tak for brevet. At være forvirret omkring sin seksualitet er helt almindeligt. Mange mennesker oplever den forvirring, som du fortæller om.
Seksualitet er ikke bare homo- eller hetroseksualitet. Faktisk findes der uendelig mange forskellige seksualiteter. Om du er det ene eller andet eller tredje, er måske ikke så vigtigt lige nu. Det vigtigste er, at du lærer dig selv at kende.
At være tiltrukket af en af samme køn er ikke nødvendigvis lig med, at man er homoseksuel. Faktisk vil de fleste opleve at blive tiltrukket af en af samme køn uden det udvikler sig til mere. Der er jo mange ting, man kan blive tiltrukket af, og det har langt fra altid noget med kønnet at gøre.
Du kan jo overveje at undersøge, om han også skulle være interesseret i dig, hvis det er noget, du selv har lyst til lige nu?! Det kan også være, at du har brug for at se tiden lidt an, og hvis dine følelser/lyst til ham fortsætter, så er det måske noget, du kan undersøge nærmere. Kunne det være en mulighed?
Hvis du er nysgerrig på at lære mere om seksualitet, kan du besøge Sexliniens hjemmeside, hvor du bl.a. kan læse mere om seksualitet. Du kan trykke her. Du er også altid velkommen til at kontakte deres rådgivning eller vores, hvis du har brug for det. BørneTelefonen har nummer 116111.
Jeg håber, mit svar måske har givet dig en smule ro, så din “forvirring” ikke skal fylde al for meget. Måske det varer lidt tid, så ha’ tålmodighed, selvom jeg ved, det er svært.
De bedste hilsner til dig.
Fra BørneTelefonen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?