Brev
Jeg kan godt høre jer!!!
Hej ………
Jeg er en pige på 13 år og har brug for hjælp. En fredag nat kunne jeg ikke sove fordi, mine forældre lammede. Jeg kunne ikke høre det præcis, fordi de var meget stille med det. Men de havde sex og det var første gang jeg hørte dem have det.
Men natten efter skulle vi i sommerhus ( mine forældre skulle blive hjemme og jeg var sammen med mine bedste forældre i sommerhus ) og jeg var ikke sikrer på det. Men om søndagen fandt jeg en kondom nede i skraldespanden på toilet. Så de havde haft sex, men så har jeg en masse spørgsmål.
Hvorfor kunne de ikke vendte til jeg var taget i sommerhus og de var alene ?
Er der en special lyst til det og kan man så ikke bare lade vær ?
Og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, for jeg har bestemt ikke lyst til at sige – men jeg har stadig en klump i halsen. Jeg vil heler ikke have det bliver akavet i mellem os…..
Hvad skal jeg gøre ?????
Hilsen den forvirret pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du er blevet forskrækket, for det kan godt føles både pinligt og sådan, at man oplever sine grænser overskredet, når man er 13 år, og oplever, at de voksne har sex.
Måske har dine forældre også haft sex på andre tidspunkter, men uden at du har hørt det. Nu er du 13 år, og måske har du mange tanker om, hvad sex er. I nogle familier taler man om sex, og børnene ved godt, at de voksne af og til har sex. I andre familier taler man ikke så meget om det, og måske tror de voksne, at børnene ikke hører, at det foregår.
Jeg ved ikke, hvordan det er i din familie, men måske har dine forældre troet, at du ikke hørte noget den fredag aften, så de har måske ikke syntes, at der var nogen grund til at vente til du var i sommerhus.
Du skriver, at du ikke har lyst til at sige noget til dine forældre, fordi det kan komme til at virke akavet. Hvis ikke I tidligere har talt om sex i jeres familie, kan jeg godt forstå, at du syntes, at det kan blive noget akavet.
Måske har du en veninde, som du snakker godt og fortroligt med. Hvis du har det, syntes jeg, at du skal prøve at snakke med hende om din oplevelse. Måske hun har oplevet noget lignende med sine forældre.
Måske er det sådan, at du har brug for at få svar på nogle spørgsmål om sex. Jeg ved, at sundhedsplejersken på skolen plejer at være rigtig god at snakke med. Sundhedsplejersken har talt med mange unge, der har brug for svar på spørgsmål om sex.
Jeg tænkte også på, om du måske kunne snakke med din mor om, at du faktisk hørte, at hun og din far havde sex. Måske kan det være godt, at dine forældre ved, at du nu har en alder, hvor du godt kan høre, hvad der foregår.
Mange forældre bryder sig heller ikke om, at deres børn kan høre, at de har sex. Så måske vil det være godt, at I får snakket om, hvordan I kan respektere hinandens grænser og privatliv.
Jeg håber, at du får talt med din mor om det, og at I får fundet en god måde at respektere hinandens grænser på.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen