Jeg har problemer med min lillesøster

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Amalie
Tak for dit brev, hvor du fortæller om at din lillesøster onanerer. Da du fik følelsen af at fryse til is, så tænker jeg, at du blev overrasket fordi du måske ikke selv gjorde det samme da du var 10 år, er det mon sådan du tænkte?
Jeg kan fortælle dig, at det er helt almindeligt, at de fleste piger og drenge på 10 år bliver opmærksomme på, at der er steder på kroppen som er særlige rare at røre sig selv ved. Ligesom det kan føles rart, at blive nusset på armen eller kælet på kinden, så er det bare meget mere følsomt på det der kaldes erogene zoner (fx ved tissekonen, omkring brystet). Jeg tænker derfor, at det er ganske naturligt, at man når til et tidspunkt, hvor man rører ved med sig selv og mærker at det føles rart – sådan som din lillesøster gør det når hun er i bad og ligger under sin dyne.
Så, når du spørger om ikke hun er alt for ung til det, så vil mit svar være, at det er meget forskelligt hvordan vi udvikler os og hvornår vi bliver nysgerrige på vores seksualitet og til at afprøve onani. Nogle er meget unge, andre lidt ældre - det er forskelligt.For din søster føles det rart og så tænker jeg ikke, at hun er for ung. Det er jo noget hun gør med sig selv, på tidspunkter hvor der egentlig kun er hende , fx i badet - så jeg tænker, det er hun tryg ved.
Du undrer dig over, hvor hun har lært det henne og måske også af hvem? Hun gav dig egentlig et godt svar, og det er ikke altid at man behøver at se det i blade eller andre steder. Man opdager det også ved at røre ved sin egen krop, og som vi udvikles finder man ud af, at det her føles særligt rart.
Jeg ved ikke, om du også blev bekymret for din lillesøster? Jeg tænker det er helt almindeligt, det hun gør og de steder det sker.Jeg kan godt forstå, at det var en underlig oplevelse for dig, og måske er det en god idé, at tale med din søster om, at i låser døren når i er i bad, eller at i skal øve jer i at banke på døren og vente på, at der bliver sagt 'kom ind' - inden i går ind? Eller at man ikke går ind hvis døren er lukket - hvad tænker du om det?

Jeg håber, at mit svar er brugbart for dig, og håber at du og din søster er gode til at tale med hinanden om det, så det ikke bliver pinligt for nogen af jer - men i har forståelse for hinanden og for, at i også er forskellige selvom i er søstre.
Kærlige hilsner fra
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?