Brev
Jeg gav et handjob til mindreårig fyr
Hej 🙂
jeg er en pige på 17 år, som for nogle dage siden oplevede noget, som jeg på en måde fortryder, fordi jeg er lidt bange for eventuelle konsekvenser…
Jeg var til min fætters forsinkede konfirmation, og han havde inviteret et par af hans venner over. De var meget flinke alle sammen, og jeg begyndte at hænge ud med dem, fordi jeg i forvejen var beruset, så jeg følte ikke, at det var akavet at hygge sig med yngre drenge.
Jeg blev ved med at være sammen med dem, fordi jeg synes det var sjovt at observere dem drikke sig nærmest i hegnet for første gang (jeg går ud fra, at det var første gang for de fleste). Jeg indtog også mere og mere alkohol, og drengene syntes mere og mere om mig.
Jeg går ud fra, at de på en måde så op til mig, fordi jeg er lidt ældre end dem, og har mere erfaring. Der var en af fyrene (han var ret fuld) som gav mig komplimenter og sagde, at hvis han skulle vælge, så ville han gerne have sin første gang med mig. Jeg blev smigret.
Lidt senere sad vi på en legeplads på en rutsjebane, og jeg kom til at nusse hans hår, for jeg har det med at røre ved drenges hår, hvis jeg synes det er flot. Lige pludselig krammede han mig, og så sagde han, at han gerne ville have sit første kys med mig. Jeg tænkte “hvad fanden, hvorfor ikke?”.Så vi kyssede, og han var ellevild, og han blærede sig over for de andre drenge.
Min fætter syntes det var lidt underligt, at jeg kyssede med hans ven, men jeg var alt for fuld til at tænke over, at det var hans ven, og at han kun var 14 år… Pludselig endte vi op med at ligge på et gulv sammen.
Vi havde begge to lyst til at ligge og kæle, men jeg føler bare, at jeg gik over stregen. Da jeg førte min hånd ned til hans bukser, så spurgte jeg, om jeg godt måtte, og han sagde ja. Og jeg tog det som et ret stort ja. Så jeg gav altså min fætters 14-årige ven et handjob…
Er det forkert af mig? Gik jeg over grænsen? Er jeg pædofil? Er jeg kriminel? De veninder jeg har fortalt det til siger, at han jo bare er et lille barn, og de har vel ret. Eller hvad? Altså han virkede okay moden, og han var nogenlunde høj og jeg kunne sagtens have troet, at han var 16 år.
Sagen er bare den, at jeg udemærket godt vidste, at han var 14 år, før jeg gav ham et handjob. Bør jeg skamme mig?
Please hjælp mig! Hvad skal jeg gøre?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige pige
Du stiller en række spørgsmål som jeg vil opdele, så mit svar bliver mere overskueligt for dig.
”Er det forkert af mig? Gik jeg over grænsen?” spørger du først.
Det er det, man kan kalde et moralsk spørgsmål. Her er du inde på, hvordan man bør opføre sig over for andre, og hvad der er rigtigt og forkert.
Her synes jeg, at det væsentlige er, hvordan DU oplevede og oplever din egen handling. Hvis du føler, at du gik over stregen, så er du gået imod dine egne normer og værdier. Det er dét ubehag, du kan mærke nu.
Jeg fornemmer på dit brev, at du er en pige med moralsk kompas. Du ved, hvordan du gerne vil være overfor andre. Du vil ikke udnytte nogen, og du er meget ansvarlig. Du spurgte faktisk også den 14-årige dreng, om du måtte røre ved hans kønsdele. Det er godt, at du spørger om lov.
Det bringer os videre til dit næste spørgsmål: ”Er jeg kriminel?”
Det er faktisk sådan, at uanset hvad han svarer, så er hans `ja´ til dig juridisk set ugyldigt, så længe han er under 15. Så er han nemlig under den seksuelle lavalder. Det er en aldersgrænse man har sat, for at forhindre voksnes misbrug af børn.
Så helt firkantet er svaret; ja det er kriminelt, når en på 17 år har sex med en på 14 år - også selv om begge gerne vil. Jeg vil dog tvivle stærkt på, at du ville blive dømt for noget, da der er en ret lille aldersforskel på jer.
Hvis du er usikker på, hvordan drengen opfattede det, og hvordan han har det med begivenheden nu, så kan du overveje at kontakte ham og fortælle ham, at du har det svært med det handjob. Måske vil det være rart for dig at få helt afklaret, hvordan han har det?
Du vil også gerne vide, om du er pædofil. Pædofili betyder, at man (som voksen) er seksuelt tiltrukket af sex med børn. Det tænker jeg slet ikke, du er. Du blev tiltrukket af drengens udseende, og han var ifølge din beskrivelse relativ moden og høj af sin alder, dvs. han så jævnaldrende ud.
Jeg føler med dig i din skam og forvirring over det, der skete. Det er min oplevelse, at du er en rigtig sød pige, som lod dig rive med, fordi du var beruset og samtidig blev smigret over drengenes opmærksomhed.
Jeg ser dig også som hudløst ærlig. Du fortæller, at du udmærket godt vidste, at han var yngre end han så ud til – du fjerner faktisk din egen undskyldning. Det vidner om, at du er både modig og moden.
Du kan sagtens fremover undgå at havne i situationer som denne. Mit gode råd til dig er: Pas på med alkohol. Du mister alt for let dig selv og din gode, sunde dømmekraft, når du bliver fuld.
Har du brug for at vende sagen mere med en rådgiver, så er du meget velkommen til at ringe på 116 111. Held og lykke med at få snakket med drengen, hvis du beslutter dig for at gøre det.
Kærlig hilsen, Børnetelefonen