Jeg gav et handjob til mindreårig fyr

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 17-årige pige
Du stiller en række spørgsmål som jeg vil opdele, så mit svar bliver mere overskueligt for dig.

”Er det forkert af mig? Gik jeg over grænsen?” spørger du først.
Det er det, man kan kalde et moralsk spørgsmål. Her er du inde på, hvordan man bør opføre sig over for andre, og hvad der er rigtigt og forkert.

Her synes jeg, at det væsentlige er, hvordan DU oplevede og oplever din egen handling. Hvis du føler, at du gik over stregen, så er du gået imod dine egne normer og værdier. Det er dét ubehag, du kan mærke nu.
Jeg fornemmer på dit brev, at du er en pige med moralsk kompas. Du ved, hvordan du gerne vil være overfor andre. Du vil ikke udnytte nogen, og du er meget ansvarlig. Du spurgte faktisk også den 14-årige dreng, om du måtte røre ved hans kønsdele. Det er godt, at du spørger om lov.

Det bringer os videre til dit næste spørgsmål: ”Er jeg kriminel?”
Det er faktisk sådan, at uanset hvad han svarer, så er hans `ja´ til dig juridisk set ugyldigt, så længe han er under 15. Så er han nemlig under den seksuelle lavalder. Det er en aldersgrænse man har sat, for at forhindre voksnes misbrug af børn.

Så helt firkantet er svaret; ja det er kriminelt, når en på 17 år har sex med en på 14 år - også selv om begge gerne vil. Jeg vil dog tvivle stærkt på, at du ville blive dømt for noget, da der er en ret lille aldersforskel på jer.

Hvis du er usikker på, hvordan drengen opfattede det, og hvordan han har det med begivenheden nu, så kan du overveje at kontakte ham og fortælle ham, at du har det svært med det handjob. Måske vil det være rart for dig at få helt afklaret, hvordan han har det?

Du vil også gerne vide, om du er pædofil. Pædofili betyder, at man (som voksen) er seksuelt tiltrukket af sex med børn. Det tænker jeg slet ikke, du er. Du blev tiltrukket af drengens udseende, og han var ifølge din beskrivelse relativ moden og høj af sin alder, dvs. han så jævnaldrende ud.

Jeg føler med dig i din skam og forvirring over det, der skete. Det er min oplevelse, at du er en rigtig sød pige, som lod dig rive med, fordi du var beruset og samtidig blev smigret over drengenes opmærksomhed.

Jeg ser dig også som hudløst ærlig. Du fortæller, at du udmærket godt vidste, at han var yngre end han så ud til – du fjerner faktisk din egen undskyldning. Det vidner om, at du er både modig og moden.

Du kan sagtens fremover undgå at havne i situationer som denne. Mit gode råd til dig er: Pas på med alkohol. Du mister alt for let dig selv og din gode, sunde dømmekraft, når du bliver fuld.

Har du brug for at vende sagen mere med en rådgiver, så er du meget velkommen til at ringe på 116 111. Held og lykke med at få snakket med drengen, hvis du beslutter dig for at gøre det.
Kærlig hilsen, Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?