Jeg føler mig billig

Kære brevkasse
I weekenden var jeg i sommerhus med en masse venner. Den første aften havde jeg drukket virkelig meget, så jeg lagde mig ind på et værelse. Da jeg havde ligget lidt, kom min gode ven (dreng) ind, og lagde sig tæt op ad mig. Han rykkede sit ansigt tættere og tættere på mit, og da hans læber var ud fra mine, kyssede han mig. Han var god, så jeg stoppede det ikke. Vi begyndte at snave, og imens kom næsten alle ind og så os. Det synes jeg var virkelig pinligt, da det var min gode ven jeg lå og snavede med, og fordi det var mit første kys. Efter lidt tid, gik vi ind i et andet rum, hvor han begyndte at røre ved min røv og bryster. Så begyndte han også at tage hånden ned i trusserne på mig, men jeg fjernede hans hånd. Han blev ved og ved, og til sidst gav han mig finger. Det var ikke i særlig lang tid, og så gik jeg ind og sov.

De sidste dage har jeg følt mig billig, nem, beskidt, som et Objekt og har haft dårlig samvittighed. Det var mit første kys, og alle så os. Jeg er jo også glad for at det skete, fordi det var rart, men jeg føler bare at han/mine venner ikke har så meget respekt overfor mig mere, selvom de ikke har givet udtryk for det endnu. Jeg synes det er flovt, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller hvorfor disse følelser kommer.

Han har sagt det til min veninde, men han tror at jeg ikke kan huske at han gav mig finger. Jeg løj bare for min veninde og sagde, at det aldrig var sket. Skal jeg også lade som om at jeg ikke kan huske det til ham (min gode ven), bare så vi kan lade som om det ikke er sket? Jeg føler bare alle synes jeg er billig nu.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

At føle sig billig og beskidt er tunge følelser at gå rundt med alene. Derfor er det bare så godt, at du har skrevet herind. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med at slippe de tanker og få det godt igen.

For det første skal du vide, at du langt fra er den første der har fået mixede følelser efter deres kysse-debut. Det er svært at sige præcis, hvorfor tankerne om skam opstår. For nogle handler det om at miste kontrol. For andre handler det om frygten for hvad andre tænker og det at man mærker og oplever sig selv på helt nye måder. Det kan være svært at komme overens med sig selv om det.

Kontrol er en underlig størrelse. For lige så fantastisk det kan føles at miste kontrollen i et kys. Lige så forfærdeligt kan det også føles, hvis man efterfølgende får det skidt med det eller måske endda fortryder.

En stor del af at være sammen med et andet menneske, kan være at lade lysterne overtage og på den måde miste noget af den kontrol, man normalt har. Du skriver: Jeg er jo også glad for at det skete, fordi det var rart. Derfor tænker jeg ikke, at du egentlig fortryder at kysse ham og lade ham røre dig – er det mon rigtigt forstået? Den del af oplevelsen var måske faktisk meget rar og måske endda mere tryg, fordi du kendte ham i forvejen…?

Det som i stedet fylder meget er de andre. At du ikke kunne styre, at de så jer snave. At de på den måde blev publikum til noget meget intimt og privat. At de nu ved, hvad I har lavet.

Det kunne godt lyde som om, at der bliver talt meget om hinanden i din vennegruppe. Du skriver, at din gode ven har fortalt din veninde, at han gav dig finger. Det har hun efterfølgende spurgt dig om. Samtidig frygter du, at de vil tænke lavere om dig – også selvom de ikke har sagt det til dig.

I nogle grupper er der meget fokus på, hvem hinanden har været sammen med. Det kan være noget man snakker meget om – både når personen er der og bag deres ryg. I nogle grupper taler man ikke altid så pænt om hinanden og det kan være normalt at dømme hinanden for de ting man har lavet seksuelt.  Jeg ved ikke om det er sådan for dig og dine venner. Men i de fleste grupper taler man om hinanden på den ene eller den anden måde.

Måske du selv har prøvet at stå i den omvendte situation, hvor en ven/veninde var samtaleemne pga. en scoring?  Måske du frygter at blive talt om og dømt for det som er sket…? Jeg kan som sagt ikke vide det, men måske du har oplevet, at andre piger i gruppen er blevet talt om på en bestemt måde (billig fx..?). Måske det er derfor du frygter det selvom de ikke har givet udtryk for det.

I mange århundreder dømte man kvinder for deres seksuelle lyster. Nogle troede, at de var beskidte og mindre værd fordi de var sammen med mænd. Modsat var det meget mere acceptabelt, at mænd var seksuelt aktive. Selvom det ikke er sådan mere, så kan der stadig være spor af det. Tænk fx på om det ville være en anden historie, hvis du var din gode ven (altså en dreng). Tror du han er flov og bekymret som du? Tror du også han føler sig billig?

Her på BørneTelefonen får vi mange breve fra piger, som er bange for, hvad andre tænker om dem. Ligesom dig er de flove og føler sig forkerte. Men de fleste piger har lysterne og afprøver dem i puberteten. Så længe man lytter til sig selv og kun gør ting man selv har lyst til, så er det en sund og god måde at lære sin krop og seksualitet at kende på.

Det skriver jeg fordi jeg håber, at det kan hjælpe dig med at få det bedre med det som er sket. Du har nemlig ikke gjort noget som helst galt. Og det er ærgerligt, hvis dine tunge tanker kommer til at overskygge en ellers rar oplevelse. Derfor håber jeg også at du kan tage fat i det dejlige i dit første kys og det I havde sammen.

Derfor håber jeg, at mit svar har givet dig mod til at stå ved det som er sket. At det har givet dig lyst til at dele det med din veninde frem for at være så flov, at du føler du skal lyve.

Måske denne oplevelse også kan være med til at tænke over, hvordan man selv taler om andre. Nogle gange skal man mærke det på egen krop før man kan se det for andre. Måske du også kan tale med din veninde om den frygt du har haft. For at blive dømt. Det kunne være, at du ikke var alene med den..?

Det håber jeg virkelig, at du har mod på. Husk på, at du ikke er beskidt eller billig. I stedet har du haft dit første kys og det var i sig selv en rar oplevelse. Det er da ret fedt?!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.