Jeg er bange for min fremtid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Selvom du måske føler dig meget alene, så er du bestemt ikke den eneste, der går rundt med de tanker, som du har lige nu. Faktisk er det helt almindeligt, at man i din alder ikke rigtig har lært sig selv og sin krop at kende endnu. Derfor er det også helt normalt, hvis man ikke rigtig ved, hvad man tænder på. Det ændrer dog ikke på, at du har det svært lige nu, og derfor er det så godt, at du deler dine tanker med brevkassen. Mon du har talt med andre om det?

Indimellem kan ens tanker vokse sig ekstra store, når man går alene med dem. Sætter man ord på tankerne, vil man måske opdage, at de ikke behøver fylde ”det hele”. Og selvom du gerne vil have et svar nu, så er der rigtig mange unge, der først finder ud af deres seksualitet, når de bliver lidt ældre. Det tager tid at finde ud af sin seksualitet.

Jeg håber, at du ved, at det er helt normalt at være homoseksuel – og selvom vi ofte forbinder en familie med mor, far og børn, så findes der rigtig mange måder at være en familie på. Det vigtigste for et barn er, at det er elsket. Så hvis du er homoseksuel, er det ikke lig med, at du ikke kan få en familie på et tidspunkt. Husk det! Man jo lave familie på mange måder. Faktisk er det kun halvdelen af de danske familier, der består af en mor, far og børn (det nogen kalder kernefamilie). Der findes fx også familier, man kalder regnbuefamilier. Det er familier, hvor den en eller flere af forældrene fx er homo, bi- eller transseksuel. Så at være homoseksuel behøver altså ikke betyde, at man ikke bliver forælder en dag!  Uanset hvad man kalder sin familie, så er det der, man er sammen med dem man elsker.

Hvis du har lyst, kan du måske besøge www.sexlinien.dk, Det er en rådgivning,rsom rådgiver om fx. sex, seksualitet og prævention. Her kan du fx læse breve fra andre unge, der heller ikke helt har lært deres seksualitet at kende endnu. Du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på 116111.

Kærlige hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?