jeg er 13 og vil have sex

hej
jeg er en pige på 13 år
næsten alle fra min årgang har haft sex og jeg føler mig også klar til det men jeg ved ikke med hvem det er ikke fordi at jeg bare ville have sex nu men jeg føler mig klar og på en måde ville jeg bare gerne prøve det alle snakker bare om det og vi har ikke engang fået sexual undervisning endnu og vi går alstå i 7 men jeg har bare ingen ide om hvem det skal være med eller overhovedet hvordan man gør?
jeg håber i ville hjælpe mig 🙂

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit ærlige brev. Pyha, jeg kan godt forstå, at du er rigtig nysgerrig på sex, når du oplever, at du næsten er den eneste, der ikke har haft sex. Det varmer mit hjerte, at du skriver alle dine spørgsmål til os og ikke bare hopper ud i en sexoplevelse for at sige, du har prøvet det. Hold fast i din nysgerrighed og din måde at passe på dig selv, når du oplever usikkerhed, så er jeg sikker på, at det vil hjælpe dig til den gode sexoplevelse.

Sex handler rigtigt meget om, at man føler sig tryg og sikker på hinanden og har stor respekt for hinandens grænser – specielt i starten, hvor alt er nyt, og man skal finde trygheden i at kunne nyde sex. Det er meget normalt at være usikker på sex i starten, og så er det dejligt, hvis man er helt tryg ved hinanden.

Nu ved jeg godt, at jeg måske lyder lidt tante sur, men man kan sige, at de første mange gange øver man sig og øver sig i at slappe af. Det vil være nyt for dig og helt naturligt, at du er usikker. Jeg tror ikke, at den helt fantastiske første gang findes, men at der findes en anden god følelse efter første gang. En følelse, der gør at man føler sig tryg og er nysgerrig på næste gang. Jeg tænker, at det er ret vigtigt, at du føler dig klar og ikke bare gør det for at være en af dem, der har prøvet det ligesom de andre på årgangen. Men det er vigtigt at være bevidst om, at sex er noget man skal øve sig i sammen, før det er rigtigt dejligt. Den helt fantastiske første gang, tror jeg ikke finde. Men det kommer jo også an på, hvilke forventinger man har og hvordan man kender sig selv og sin partner.

Du skriver, du ikke ved, hvem du skal have sex med. Jeg tænker, at hvis du kan være lidt tålmodig og vente på, at du får en kæreste eller finder en, du føler dig tryg ved. Så vil det være den bedste må at få sex på og specielt første gang.
Jeg ved, at der er mange, som har de samme tanker, som du har, men slet ikke har det samme mod som dig til at søge hjælp. Jeg tænker, at det kunne være rigtigt godt for din lærer at vide, at I  på din overgang faktisk er klar til at få sexualundervisning. Det er ikke altid læreren helt kan følge med I, hvor langt eleverne er på alle punkter. Hvordan ville det mon være for dig at fortælle din lærer, at du tænker årgangen er klar til sexualundervisning? Måske er det for svært, men så kunne du skrive det til læreren.

Jeg håber, du kan bruge svaret.

Du kan læse meget mere om sex her: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang.aspx.

Du kan også ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?