Brev
Jeg elsker ham, men er ikke klar til sex.
Hej.
Jeg er en pige på 14, som har en kæreste. Jeg elsker ham utroligt højt, men er ikke klar til sex, som han gerne vil.
Skal jeg lyve og fortælle jeg ikke må, eller skal jeg fortælle sandheden?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er stærkt, at kunne mærke på sig selv, hvad man har lyst til, og hvad man ikke har lyst til. Det er godt at have grænser. Det lyder som om, at din grænse ville blive overskredet, hvis du havde sex med din kæreste nu.
Det er helt okay, at fortælle ham det som det er. Som din kæreste, er han jo vild med dig. Han er nok ikke kun vild med jeres kys eller sex. Han er nok også vild med dine holdninger, tanker og grænser. Det er i hvert fald sådan det burde være.
Du bestemmer selv, hvornår du føler dig klar til at have sex. Derfor behøver du ikke skjule sandheden. Det er helt ok, at have det sådan. Hvis man har sex, uden man er klar, så kan det blive en rigtig dårlig oplevelse. Måske man endda fortryder det bagefter.
Måske du kunne tage en snak med ham, hvor du forklarer ham, hvorfor du ikke er klar. Det kan være, at han bliver såret eller ærgerlig, fordi han tror det har noget med ham at gøre. Derfor kan det være en god idé, at forklare ham, at det bestemt ikke er fordi, du ikke elsker ham. Du er bare ikke klar endnu. Måske i kan snakke lidt om hvad sex er, og hvad i tænker om det at have sex. Så vil du måske være mere tryg, når du en dag føler dig klar.
Det er super sejt, at sige fra og have grænser. Det er vigtigt, at passe på sig selv og mærke om man har en god mavefornemmelse med de ting man gør.
Det kan være, at du har en storesøster, en ældre kusine, eller måske en veninde, som også har prøvet, at stå i din situation? Du kunne måske prøve, at snakke med en om det. Måske det kunne være meget rart, at snakke med anden om det. Så ved du også, at du altid kan gå den person, hvis du bliver i tvivl om noget en anden gang. Måske kunne det også være din mor eller far, du lige snakker med omkring det…
Hvis du har brug for at vide lidt mere om den første gang, så kunne du læse mere om det på Sexliniens rådgivning. Du kan læse mere her: Den første gang
Jeg håber du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen, eller kontakte BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen