Brev
Ingen penge
Hej brevkasse
Jeg er en dreng på 12 år som bor hos min mormor.
Jeg ser meget porno på min iPad men den virker ikke længere.
Jeg har ikke råd til en ny en og det har min mormor heller ik.
Hvad skal jeg gøre.
Jeg er nødt til at se porno.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Du skriver, at du ikke ved hvad du skal gøre, fordi din iPad er ødelagt - og hverken du eller din mormor er råd til en ny.
Måske kan du selv spare op til en ny iPad? Du kunne måske tilbyde, at hjælpe din mormor, naboer eller anden familie med at slå græs, handle ind eller andet. Du kan desværre først søge fritidsjob, når du bliver 13 år. Men så kan du måske søge et fritidsjob, så du kan spare sammen, til nogle af de ting du ønsker dig.
Nu skriver du også, at du bliver nødt til at se porno. Og selvom du ikke har spurgt til det, synes jeg, at det er vigtigt lige at give dig nogle ord med på vejen - det kan være, at det allerede er noget, som du har hørt før.
Det er slet ikke unormalt at se porno. Det tror jeg, at der er rigtig mange mennesker der gør, det er bare ikke noget som mange taler om. Når man er teenager, er kroppen fyldt af en masse hormoner og nye tanker, følelser og behov.
Men samtidig, er det også noget, som man kan blive helt afhængig af. Hvis man oplever, at man slet ikke kan undvære det, kan det være godt, at få talt med nogen om.
Hvis man ser meget porno, kan man få svært ved, at skelne mellem virkelig sex og fantasi/"porno-sex". Der er nemlig stor forskel på porno, og det at have sex i virkeligheden.
Pornofilm er lavet af skuespillere og det kan indimellem være eksperimenterende og voldsomt. Sex derimod er ofte forbundet med en masse følelser, og med stor omsorg for den andens og ens egne grænser og behov. Så sex i virkeligheden er ofte ikke som du ser i pornofilm.
Du kan også ringe til sexliniens rådgivning på 70202266. De er gode at snakke med, og på deres side kan du også læse mere om porno og sex http://www.sexlinien.dk/
Jeg ønsker dig alt det bedste og lige meget hvad, håber jeg at du får sparet sammen til en ny iPad.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen