Ingen lyst til sex

Hej,

jeg er en pige på 19 år.

jeg har ingen lyst til sex, og føler det utroligt ubehageligt når emnet kommer på banen.

mig og min ex, var sammen i 2 år. vi havde det rigtig godt sammen og var meget forelskede, men han kunne ikke helt respektere at jeg ikke ville have sex, og han gik også over stregen og overtrådte min grænse flere gange.

jeg tænder ikke helt på sex som andre, og føler ikke et behov for det, som han gjorde; Jeg vil hellere være sammen, og elske hinanden på andre måder.

vi prøvede (hvor vi begge blev enige om det) men det gjorde mig ikke glad eller gav mig en god følelse.

kan jeg overhovedet finde en kæreste der vil elske mig for den jeg er, og kan respektere at jeg ikke er tiltrukket af sex?

Eller skal jeg bare finde mig i det, og gøre ham glad? (hvilket jeg virkelig ikke har lyst til)

Jeg er virkelig fortvivlet.

Pige, 19 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 19 år

Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt at du har skrevet om dette emne, for det kan godt være svært at snakke med andre om.

I vores samfund bliver man tidligt i livet konfronteret med hvordan ”det gode liv” skal være; det gælder både materielle ting men også følelser og parforhold. Man kan godt sige, at vi helst skal kunne det hele på den halve tid.

Der er generelle meninger om hvordan man bør se ud, hvor det er godt at bo, hvordan ens partner skal være og hvilken slags forældre der er den bedste.

I vores samfund er der mange krav men også mange muligheder – og det stiller os i en situation, hvor det er utrolig vigtigt at føle sit hjerte.

At kunne holde fast i sig selv og den man er kan blive en stor bedrift, for det kan være rigtig svært, når man hele tiden møder samfundets idealer – og som sjældent lever op til det liv størstedelen af befolkningen lever.

Jeg tror at det er vigtigt at huske, at mennesker er forskellige – alle har forskellige værdier, forskellige behov. Også når det kommer til sexlyst.

Det er meget naturligt at sexlysten kan være svingende; i begyndelsen af et parforhold hjælper forelskelsen nogle gange det seksuelle godt på vej. Mange par oplever dog også, at det med tiden kan gå lidt i stå.

At par oplever forskellighed med hensyn til sexlyst er meget normalt – mere normalt end man måske skulle tro. Nogen mennesker definerer sig som aseksuelle, det er ikke en diagnose!!!, men et udtryk for at vi har forskellige behov. Det kan være, at man i perioder definerer sig som aseksuel og andre perioder har man lyst til sex med sig selv og/eller andre. Det er helt normalt. Du kan læse mere om aseksualitet, hvis du har brug for det: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/aseksualitet.aspx

Det er vigtigt, at man ikke tvinger sig selv til at gøre noget, som man ikke har lyst til. Det vil der ikke komme noget godt ud af. I bund og grund tror jeg, at åbenhed og ærlighed er det vigtigste – det behøver ikke at være det første man fortæller, når man møder en potentiel kæreste, men man kan tage det op når/hvis man oplever, at behovet for sex er forskelligt.

Når man er åben og ærlig omkring det, kan man sammen måske finde alternativer til den måde man er sammen på.

Hvis det alligevel er svært at få snakket om, så ved jeg fra andre, at det kan være en hjælp at gå i parterapi. Måske skal man hjælpes til at have fokus på nogle andre ting, som giver forholdet værdi – og så kan det alligevel være, at det seksuelle kommer hen ad vejen.

Ingen parforhold er ens og jeg tror, at du skal prøve at slippe dine tanker og bekymringer om dig selv lidt. Nyd det der kommer og vær åben – måske bliver du overrasket.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?