Brev
Inden at have sex
Hej jeg er en pige på 14 år jeg er lidt i tvivl. Jeg har noget med en som er et år ældre end jeg og har prøvet næsten det hele, og jeg er i tvivl og når jeg skal have sex om det så er helst normalt at være våd i tissekonen efter man måske har haft udflåd?
Synes drenge det er normalt? Altså også hvis han skal give mig finger og så jeg er lidt våd/slimet? Er det også normalt? Er det også sådan med alle andre piger?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Du spørger om det er normalt at være våd i tissekonen, når du skal have sex, og om andre piger også er det. Det er helt normalt, at det er fugtigt i tissekonen, og hvis du får lyst til sex, er det også normalt at det bliver ekstra vådt. Det er kroppens måde at gøre tissekonen klar til at have sex, og det svarer til at drengens tissemand bliver hård når han har lyst til sex.
(Faktisk er det ofte et større problem, hvis man bliver helt tør, for så bliver det som regel slet ikke så behageligt, at have sex.)
Jeg håber at det er svar nok. Hvis du vil vide mere kan du evt. læse på www.sexlinien.dk, der har mange gode temaer omkring krop og sex.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?