ikke rigtig sex

Hej brevkasse
Jeg er en dreng på 15 år, som har gået rundt med en hemmelighed i 8 år.

Da jeg var syv gik jeg og en anden pige ud på et toilet. Vi kyssede lidt, men bagefter sagde hun jeg skulle tage min tissemand frem. Hun sagde jeg skulle stikke den ind i hendes tissekone (Ikke skede). Jeg kunne selvfølgelig ikke få den rigtig ind, og ved også godt det ikke var rigtig sex.

Hvad skal jeg gøre? Jeg tør’ ikke sige det til mine forældre, nemlig. Mine forældre er meget støttende, men ved ikke om de blive sure.
Hjælp mig?
hilsen mig

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Hvor er det godt du skriver, for det kan godt føles som en tung byrde, hvis man bærer rundt på en hemmelighed i så mange år, uden at man kan snakke med andre om det der er sket.

Som 7 årig er man endnu ikke begyndt at blive seksuel aktiv, dvs. hormonerne er ikke begyndt at rase i kroppen endnu og den seksuelle nysgerrighed er ikke ”vågen” endnu, den del af udviklingen starter med puberteten hvor man begynder at få øjnene op for det andet køn eller samme køn på DEN måde. Dette siger jeg til dig, for at fortælle at det der sandsynligvis er sket dengang, er at pigen (som kom med forslaget om tissemand i tissekone) måske har set eller hørt om det, det kan være fra snakke om hvordan man får børn, at der er noget der hedder at bolle og det føles rart. Det kan også være fra frække blade hvor hun har set dette forgå, eller hun bare har hørt nogle snakke om tissemand i tissekone. Når man er 7 år, er man nysgerrig på mange ting og hvis hun har hørt/set noget om tissemænd og tissekoner, ja så er nysgerrigheden stor, specielt fordi alt der har med tissemænd og tissekoner at gøre, snakker man ikke altid så åbent om, så det kan være mange ting og især nysgerrighed er med til det. Dette kunne være en forklaring på hvad og hvorfor det skete dengang.

Det er altså helt normalt at børn er nysgerrige på tissemænd og tissekoner fra en meget ung alder, allerede i børnehaven ser man børn lege doktorlege. Når man bliver lidt større, bliver man mere bevidst om at det er lidt ”forbudte” lege, så derfor sker det gerne bag lukkede døre. Selvom det drejer sig om nysgerrighed på forskelle, lege som far, mor og børn eller lege som, 'Hvis du ser min så skal jeg se din…. lege' - disse lege kommer som sagt fra nysgerrighed og skal ikke forveksles med sex, som unge eller voksne tænker det. Når man starter i skolen, er de fleste ved at være så generte, at man ikke leger disse lege mere, ikke førend det bliver mere ”alvorligt” i puberteten hvor der samtidig sker en masse følelsesmæssigt. Det er derfor også vigtigt at sige, at når man tænker tilbage på sig selv i barndommen, skal man huske, at man var et barn og tænkte og legede som et barn, gjorde ting som er helt almindelige og naturligt som barn - et barn tænker ikke som en ung eller voksen kan, det er vores hjerner og livserfaringe slet ikke udviklede til.

Hvis man kommer til at tænke på sig selv som barn, og forventer at et barn tænker på samme måde som nu hvor man er unge eller voksen, så kommer man til at tillægge et barn nogle ting og tanker, som kun kan gøres og tænkes, når man er ung - voksen. Mon du kan følge mig i min måde at beskrive forskelle mellem at være barn og tænke tilbage på sig selv, når man er blevet 'ældre'?

Når du skriver om denne episode fra du var 7 år, så tænker jeg at du måske er usikker på, om der er sket noget der ikke måtte ske, er det rigtigt? Tænker du mon på om du/I har gjort noget galt dengang? Det kunne også tænkes at du føler, at pigen gik over dine grænser dengang, og at hun fik dig til at gøre noget du ikke havde lyst til, mon det er sådan det hænger sammen?

Det der foregik dengang, er ikke ulovligt og heller ikke unaturligt - det er måske bedst at beskrive det som leg eller som du selv skriver: ikke rigtig sex. Men hvis du føler, at det har været grænseoverskridende, så kan det godt have været en voldsom oplevelse at gå med. Nogle gange kan følelsen af, at det har været grænseoverskridende, godt komme senere og føler du, at det er gået langt over dine grænser, er det vigtigt at det bearbejdes - fx ved at snakke om det med nogen du kender eller hos en psykolog.

Jeg vil gerne foreslå dig at finde en/flere du kan snakke med, omkring dine tanker og følelser om hvad der skete dengang. Jeg vil også gerne opfordre dig til at vise dem dette brev og svar netop fordi det er vigtigt, at den eller de personer du snakker med, forstår, at det ikke er selve hændelsen dengang, der er det væsentlige, men mere dine følelser omkring hvad der skete dengang.

Måske kan du starte med at vise dine forældre dette brev, for det lyder som om de er søde og gode støttende forældre, og forældre ved godt at børn er nysgerrige på tissemænd og tissekoner i den alder. Eller måske er det en anden du heller vil snakke med? Du er også velkommen til at ringe eller sms'e til  os på 116111 eller Chatte, når du har brug for at snakke.

Jeg håber du kan bruge mit svar og forslag, så du kan få ro på tankerne og følelserne.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?