I tvivl.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Jeg ved, at der er rigtig mange andre unge mennesker, der går med samme tanker, og det kan fylde og forvirre. Det er ganske naturligt, for det er i teenageårene, man mere bevidst kommer igang med at finde ud af hvem er; menneskeligt, følelsesmæssigt og også seksuelt. Det er et tidspunkt livet, hvor der er rigtig mange ting at forholde sig til, og man kan i den sammenhæng være i tvivl om mange ting. For eksempel hvordan man skal se ud, hvilke holdninger man har til forskellige ting, hvad man vil lave i fremtiden og hvem man er på mange områder.

Det er helt naturligt at nysgerigheden og trangen til at begynde at eksperimentere og prøve sig frem dukker op. Nogle eksperimenterer med forskellige tøjstile, frisurer eller lignende. Andre forsøger sig med at gå sammen med forskellige grupper af venner eller typer af mennesker. På samme måde er det med seksualitet, og man kan blive i tvivl om hvilken seksualitet man hælder mest til. Seksualitet er noget der udvikler sig og forandrer sig gennem livet, og derfor behøver man ikke at være en slags seksualitet.

I din egen omgangskreds lyder det til, at der er andre der er optaget af krop og seksualitet. Du beskriver, hvordan du oplever at blive tændt når du ser dine kammerater få rejsning eller pille ved dem selv. Jeg tænker, at det er ganske almindelig at opleve at blive tændt, når man ser andre der er det. Det er uanset om det er en anden dreng eller det er en pige. Nogle gange kan man også opleve en tiltrækning til et andet menneske, fordi man er glad for dem som ven, og det kan være svært at skelne om følelserne er baseret på venskabsfølelser eller om de handler mere om tiltrækning. Det er alt sammen helt almindelig, selvom jeg godt kan forstå, hvis følelserne kan forvirre og overvælde dig.

I brevet spørger du, om du er homoseksuel. Seksualitet er meget personligt, og jeg kan derfor ikke svare dig. Jeg tænker, at du fortsat er så ung, at du heller ikke selv ved det endnu. Derfor vil jeg i stedet opfordre dig til at se tiden an og med tiden måske både date piger og drenge.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Her til sidst vil jeg blot anbefale dig at kigge ind på rådgivningen www.privatsnak.dk  Herinde kan man læse om seksualitet og chatte med rådgivere. Det er helt anonymt.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Med venlig hilsen

Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?