Brev
Hvorfor vil han ikke komme?
Hej brevkassen
Jeg er en pige på 14 år og jeg har en dejlig kæreste på 15.
Når vi er sammen er vi meget seksuelle og det er rigtig rart.
Det bare det at han ikke vil komme….jeg har snakket med ham om det og han siger det er fordi det er underligt.
Jeg er bange for at han måske ikke tænder på mig? At jeg gør “tingene” forkert?
Vi har været sammen i rigtig lang tid og han er kun kommet én gang. Han får stiv pik. Men er altså bange for at han ikke tænder på mig alligevel….
Med venlig hilsen en nervøs pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Hvor er det dejlig at du har en kæreste, som du er glad for og  I har det rart sammen.
Jeg er sikker på at det ikke er noget galt med dig. Der kan være mange forskellige grunder til at drenge sommetider ikke kommer. Men jeg kan godt forstå, du undrer dig over om du gør noget forkert eller hvis han ikke tænder på dig, når han ikke vil komme. Måske kan det være en hjælp at vide at det ikke er unormalt at opleve det, du beskriver, og at det er mange som går med de samme tanker.
Det der med at komme kan påvirkes af forskellige tanker og bekymringer, så som nervøsitet om man er god nok, hvis man gør noget forkert, at han er bange for at du bliver gravid, at når du er under 15 år og han er 15 år er det ikke lovligt for at have sex med dig eller noget helt femte. Det lyder lidt som om, det kan være tilfældet for din kæreste. Tror du at det kan passe?
Du kan læse lidt mere om det her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-problemer/praestationsangst.aspx
Ofte er løsningen på problemet at man tager hul på de tanker og bekymringer der nu kan være, og det kan sagtens lade så gøre. Man skal bare lige finde vejen.
I to har et rigtigt godt udgangspunkt i det at du fortæller at i allerede har snakket om det. Flot! Jeg kan blive lidt nysgerrig på, hvad I fik snakket om. Umiddelbart tænker jeg at det måske kunne være en idé at prøve at sætte ord på, hvad det er der er føles underligt. Måske spørge ham, hvad han kan lide og hvordan han nemmest kan slappe af i situationen. Det er altid godt hvis man kan fortælle hinanden, hvad det er der føles godt og rart. Måske kan lidt musik, at han lukker øjnene, når han kommer, at slukke eller lave hyggelig belysning eller have sex et specielt sted? Måske kan I prøve at gøre det på den samme måde, som den gang han kom? Det er vigtigt ikke at presse ham, så han selv synes det er ok og ikke mister modet.
Jeg håber at du har fået nogle fif til, hvordan I kan komme videre.
Hvis du har flere spørgsmål så er du altid velkommen til at kontakte os på Børnetelefonen på 116111, en anden mulighed er at benytte sig af sexliniens rådgivning på:
http://www.sexlinien.dk/forside-(sexlinien).aspx?Areaid=74
Kærlig hilsen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?