Brev
Hvorfor vil den ikke?
Jeg har en rigtig sød kæreste og vi havde i lng tid snakke om a vu ville have sex.
Vi har s¨aftelt en aften hvor vi ville have sex.
Vi tager hjem til mig fordi mine forældre ikke er hjemme.
Vi tager tøjet af hinanden og til sidst ligger vi helt nøgne i min seng.
Hun ligger sig oven på mig og så har vi sex.
Hun bliver mega sur fordi min tissemand ikke gider at blive stiv.
Vi synes begge 2 det er mega nederne.
Mit spøgesmål er: Hvordan får jeg min tissemand stiv?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige dreng,
Æv, det lyder også som om en frustrerende situation, nu hvor I netop havde planlagt at prøve at have sex.
Jeg tænker på, om hele planlægningen og alle forvetningerne omkring at have sex den første gang måske kan have gjort dig lidt nervøs? Det er nemlig sådan, at ens rejsning kan blive påvirket af forskellige psykiske barrierer, f.eks. stress eller nervøsitet. For unge mænd er den mest almindelige årsag til, at tissemanden ikke bliver stiv, præstationsangst. Den kommer ofte, når man bliver bange for ikke at kunne præstere seksuelt, når det forventes. Når man har præstationsangst kan der altså være svært at få rejsning, selvom man har rigtig meget lyst til sex. Har du mon problemer med at få stiv tissemand, når du onanerer? For hvis du ikke har, så kunne det godt tyde på, at det handler om netop præstationsangst, når du er sammen med din kæreste. Du siger også, at hun blev sur, hvilket godt kunne tyde på, at hun har haft nogle specifikke forventninger til, hvordan den første gang skulle foregå, og det måske har påvirket dig.
Hvis du tænker, at det godt kunne lyde som om, at det er det, som er problemet, så synes jeg, at det ville være en god idé at snakke med din kæreste om det. Det er vigtigt, at hun forstår, at den manglende rejsning ikke handler om, at du ikke har lyst til sex med hende, men derimod nervøsitet. Så kan I måske også snakke om, hvilke forventninger og bekymringer I har? Det er også mange andre måder, man kan have sex på, som f.eks. at give finger eller oralsex, som man måske kan starte med. Det vil måske tage lidt af presset? Du kan også læse mere præstationsangst her:http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-problemer/praestationsangst.aspx og mere om, hvordan man kommer i gang med at have sex her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/nu-ligger-vi-her.aspx
Hvis du derimod også har svært ved at få rejsning, når du onanere, og det er et generelt problem, så vil jeg anbefale dig at tage til lægen og fortælle om det. Der er forskellige måder, man kan behandle det på, som lægen ved mere om. Det kan måske virke lidt pinligt at snakke om det, men det er et helt almindeligt problem, som mange har.
Jeg håber, at mit svar hjalp. Ellers er du velkommen til at ringe ind til os på Børnetelefonen på 116 111. Du kan også ringe til Sexlinien, der rådgiver om sex og seksualitet, på 7020 2266.
Kærlig hilsen,
Børnetelefonen