Brev
Hvordan skal jeg fortælle mine forældre om min første gang?
Hejsa BT!!
Jeg har lige mistet min mødom her for nogle dage siden. Vi brugte prævention og han trak sig ud, da han skulle komme, for at være helt sikker på jeg ikke blev gravid.
Alt var fint og vi nød det begge to, men så er der bare lige det der plager mig…
Hvordan skal jeg fortælle det til min far eller mor?
Jeg tør ikke tænke på, hvad mon de tænker om mig, om de ville blive sure og sige jeg skal slå op med min kæreste eller et eller andet.
Jeg har ret overbeskyttende forældre så jeg ved ikke helt hvad de ville sige til det, fordi vi snakker aldrig rigtig om sex? Og jeg tør heller ikke komme ind på det.
Og jeg kan og ville ikke lyve for mine forældre om sådan noget her, på grund af, hvis jeg nu er blevet gravid og det er det første de skal høre fra mig, uden de faktisk vidste jeg havde sex. Så ville hammeren falde…
Sååe har i nogle rigtig gode forslag til, hvordan jeg skal komme ind på emnet og sige det, fordi lige nu spekulere jeg alt for meget om, hvordan de ville tage det..
Hilsen Den Tvivlsomme
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Hvor lyder det dejligt, at det var en god oplevelse for jer begge to. Og hvor er det godt, at I brugte prævention. Sandsynligheden for at du så kan være blevet gravid, den er meget meget lille. Så det skal du ikke være bekymret for. Du skal hellere bare nyde, at I havde en god oplevelse.
At tale med sine forældre om sex har de fleste unge meget svært ved. Så det er helt forståeligt, at du også synes, at det er svært.
Faktisk tror jeg ikke, at der er særlig mange, der fortæller deres forældre, når de har haft sex. Der er nok mange, der har lyst til det, men som, ligesom dig, tænker: ”Hvad mon de tænker om mig, når jeg fortæller det?”.
Derfor synes mange, at det er nemmere sige at det. Og det er også ok, hvis man bare helst vil holde det for sig selv.
Men jeg synes altid, at det er en god idé at tale med sine forældre om det. Ens forældre vil oftest én det bedste og vil gerne hjælpe, hvis man har brug for det. Så hvis man fortæller dem det, er det, som du selv siger, også nemmere at komme til dem, hvis noget går galt. Det kan også være, at I kan få jer en rigtig god snak om sex. Og at de måske kan give dig nogle gode råd med på vejen.
Grunden til at ens forældre måske kan have lidt svært ved, at deres datter/søn er begyndt at have sex, handler nok om tanken om, at deres ”lille” barn er blevet så stor. De bliver måske bekymret for, om man nu husker at passe på sig selv og beskytte sig under samleje.
Du lyder som en rigtig fornuftig pige, og det skal du fortælle dine forældre, at du også er, når det handler om sex.
Du kan jo fortælle, at du bruger beskyttelse. Og så kan du måske fortælle om dit forhold til kæresten. Måske det kunne være en mulighed, at din kæreste også er med i snakken, så de kan se, at han også er en fornuftig fyr. Hvad tænker du om det?
Jeg tror, at jo mere du kan vise/fortælle dine forældre, at du er fornuftig og har styr på det, jo mere rolige vil de være omkring det.
Som du selv siger, kan det være svært at finde ud af, hvordan man skal starte snakken om det. Måske kan det være, at der kommer et eller andet i TV’et, som gør det oplagt at nævne det dér. Ellers kan du måske starte med at fortælle, at der er en i din klasse, som har haft sex og høre, hvad de tænker om det.
Du kan også sige, at der er noget, du gerne vil tale med dem om, men at det er lidt svært for dig. De første 30 sekunder er det måske svært at tale om, men jeg er sikker på, at når du først ”har hevet plasteret af såret”, så bliver det nemmere.
Jeg håber, at du får en rigtig god snak med dine forældre.
Mange hilsner
BørneTelefonen