Brev
Hvordan afviser jeg ham?
Hey bb.
Jeg er en pige i ottende klasse. Jeg har en barndomsven som jeg holder meget af. Han er super sød, og da vi var lidt yngre var vi meget tætte.
Problemet er så lige at han er begyndt at blive meget anmassende, og pervers. Han spørger f.eks, om jeg onanerer, om jeg har været involveret i noget seksuelt, osv. Det har jeg været- problemet er så lidt at det var med en pige, og jeg ved ikke hvordan jeg kan afvise ham på en høflig måde?
Han bor i den anden ende af landet, så vi snakker mest over skype og sociale medier, og derfor har han ingen anelse om min seksualitet.
Jeg er stadigvæk i skabet, og når han opfører sig så ubehøvlet har jeg egentlig ikke lyst til at springe ud overfor ham, mere bare slå ham i ansigtet. Nogle råd til hvordan jeg kan stoppe hans umodne tilnærmelser?
På forhånd tak,
Barndomsveninden.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Barndomsveninde
Uanset om du er til piger eller drenge, så skylder du ikke din gamle ven at forklare noget som helst om din specifikke seksualitet.
Du rammer hovedet på sømmet, når du kalder hans spørgsmål umodne. Han overvejer ikke, hvordan hans intime sex-spørgsmål kan opfattes – nemlige som meget grænseoverskridende – men maser bare på, fordi emnet optager ham selv. Det er også ok, at han synes det er spændende at snakke om sex. Han bemærker bare ikke, at du bliver lidt ubekvem ved spørgsmålene. Det er ikke fordi han er ude på at krænke dig.
Kan du stoppe ham høfligt? Ja, det tror jeg. Du skal sige til ham, at emnet sex for dig er top privat. Lad være med at smile og pjatte imens, det tror jeg vil forvirre ham.
Det vil selvfølgelig ikke tilfredsstille hans nysgerrighed, men du må stå fast. Hvis han stadig maser på, så må du fortælle ham, at du bliver utilpas når han presser dig, fordi du rent faktisk mener, hvad du siger. Så vil han holde op, det er jeg sikker på. Måske bliver det et pinligt øjeblik mellem jer, men det du må du udholde. Sådan er det at sætte grænser, eller opleve at nogen sætter grænser for én. Det er svært, men vigtigt at øve sig i. Og hvis I er rigtige og tætte venner, så vil I stadig være det fremover, tror du ikke?
Rigtig meget held og lykke med det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen