Hvilke seksualitet er jeg?

Kære BørneBrevkasse
Her for tiden kender folk mig som “drengepigen” eller en “del af drengegruppen” fordi det er dem, som jeg tilbringer tiden med over på skolen. VI skal efter sommerferien i 8. klasse og jeg er begyndt at klæde mig som en dreng med håret ret kort.

Jeg er helt tiltrukket af tøj, som er lavet til drenge og ikke piger. Jeg undre mig lidt over, om hvad der er galt. Drengene over fra skolen har faktisk fortalt mig, at jeg skal være feminin og lade vær med at ligne en dreng hele tiden. Jeg fortalte dem helt åbent og ærligt, at jeg føler jeg svinger meget mere til drengene frem for pigerne.

Nu er jeg helt i tvivl. Jeg kan forelske mig i drenge men aldrig piger. Jeg ved ikke, om jeg bare er hetro og bare har en periode, hvor jeg nærmest bare er “drenget” Men at drengene fra klasen fortæller mig så ærligt og uden tvivl, at jeg ikke må være sådan en pige, som går rundt i drengenes sted og klæde sig sådan. Hvad skal jeg gøre for at få dem til at forstå, at jeg bare er sådan?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Jeg har egentlig mest af alt lyst til at fortælle dig, at det du skriver fortæller mig, at du er en pige, der tør stå ved dig selv – du er sej, og det skal du aldrig holde op med. Det er så dejligt at høre, at du tør følge dine ideer om fx det rigtige tøjvalg for dig. At du så møder en form for modstand i din omgangskreds, må være irriterende, og jeg kan godt forstå, at det får dig til at komme i tvivl om, hvem du er, i forhold til hvem du forelsker dig i osv. Det er heller ikke så mærkeligt, at det er svært for dig at få dem til at forstå at du bare er sådan!

Den sidste sætning, du skriver ”at jeg bare er sådan”, må være det vigtigste element i din situation. Den fortæller mig, at du ikke gør det for at skabe opmærksomhed, men alene fordi du har lyst. Det ville være skørt at begynde at lave om på, fordi det så ikke ville være for din egen skyld, at du gjorde det. Bliv ved med at klæde dig som du gerne vil, og bliv ved med at være glad for det!

Når drengene siger, at du skal lade være, og så være mere feminin i stedet for, så tror jeg ikke, de siger det for din skyld. Kunne det være fordi, de er vant til, at sådan skal piger se ud? Når der så er en pige, der ikke ønsker at være sådan, bare fordi det er sådan de fleste er, så kan de ikke forstå det, de ser… Jeg vil gætte på, at drengene faktisk er misundelige over, at du tør! Men at det også får dem til at blive lidt usikre – forstået på den måde, at nu skal de jo forholde sig meget mere til dig som menneske, og ikke bare som en af alle pigerne. Du har noget power, det kan de alle sammen se.

Din situation er faktisk oplagt til en rigtig god diskussion på klassen om det at turde være sig selv. Men her er vi ude i noget, som kræver rigtig meget mod af dig, og det er ikke sikkert, at du er helt klar til det endnu..? Men jeg vil nu alligevel foreslå dig at tale med din lærer om det, for det kan jo faktisk være, at han/hun kan bruge det til noget, om ikke andet, så på et senere tidspunkt.

Hvad tror du, der ville ske, hvis du spurgte drengene om, hvorfor de mener, at du skal være mere feminin? Eller spurgte dem, om de tror, at det ville gøre dig til et anderledes menneske, at du klædte dig mere feminint? Måske kan du ikke gøre så meget i forhold til at overbevise dem om, at du er lige så meget pige, som alle andre piger. Men jeg tror, at du vil få meget mere respekt fra deres side ved at blive ved med at være den, du er!

Jeg vil slutte dette svar på samme måde, som du sluttede dit brev. Glem ikke, at du bare er sådan!!! – og det er fedt!

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?