Brev
Hved ikke hvad jeg er til…
Jeg er en 13 årig pige som er i tvivl om min sexualitet, jeg har dog aldrig været forelsket før men hver dag begynder mine tanker om hvad jeg er til.
Det kan godt lyde lidt mærkeligt men jeg vil faktisk gerne være lesbisk (don’t ask]. Det irritere mig også når min mor begynder og snakke om når jeg får en kæreste som hun automatisk antager som en dreng/mand.
Jeg har også hørt at jeg er i den alder at jeg skulle være i tvivl så det kan også bare være at jeg skal vente og se…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære pige, 13 år.
Mange tak for dit brev. Du er langt fra den eneste som skriver herind, omkring den forvirring som man kan opleve, når man begynder at udvikle sin seksualitet i teenageårene.
Når det kommer til seksualitet, kan man ikke selv bestemme, hvad man vil være til. Det er ens lyster og følelser, der bestemmer det. Selvom man f.eks. siger ”jeg vil være lesbisk”, så kræver det, at man kan tænde på en anden pige, og at man nyder at være sammen med hende seksuelt og følelsesmæssigt. Nogle tænker, at de kan undertrykke deres inderste lyster og følelser, fordi de gerne vil være til noget andet, men det er aldrig en god idé.
Man behøver ikke at beslutte, hvad man er til. Man kan være til begge dele – og man kan også være til mænd i nogle år og så skifte og være til kvinder. Det er dine følelser, og hvem du forelsker dig i, der afgør det – og intet andet.
Når man kun er 13 år som du, kan det være svært at sige, om man er til piger eller drenge. For man har måske ikke haft så mange seksuelle oplevelser endnu. Mange mærker det først, når de har prøvet at være sammen med en eller når de forelsker sig.
Du er i en seksuel udvikling, og dine tanker kan gå i vidt forskellige retninger fra den ene dag til den anden. Det er så fint, at du er åben overfor dine tanker vedrørende sex og forelskelse, og har en nysgerrig tilgang til det.
Som du skriver, at du har hørt før – så er mit bedste råd også til dig, at du fortsat skal være åben og nysgerrig omkring dine tanker og udvikling. Du må se, hvad der sker. Når man oplever en stor lyst og trang til sex, er det ofte fordi, at man møder en, som tænder en. Om det så er en pige eller en dreng er ikke det mest afgørende – så længe at du bare husker på at lytte til dig selv og dine egne grænser og behov.
Hvis du har brug for at tale mere om sex og køn, kan du eventuelt kontakte LGBT Ungdom, som rådgiver gratis og anonymt i forhold til de tanker, som du sidder med. Du finder deres kontaktoplysninger ved at klikke her: https://bornetelefonen.dk/henvisninger/lgbt-ungdom/.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Hilsner fra BørneTelefonen.